Page 195 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 195
PREVODHermann Pitters
PAUL WIENER
IN NJEGOV ZAGOVOR
Paul Wiener in slovenska reformacijska misel
Znanstveni raziskovalec reformacije Hermann Pitters je Paula Wie
nerja v svojem predavanju, ki ga je imel pred nedavnim v Sloveniji, še
temeljitejše pa v predgovoru svoje moderne redakcije Wienerjevega
zagovora (revokacije),1 označil predvsem kot »evropskega reformator-
ja«, čeprav ni prezrl tudi njegovega slovenskega izvora in njegove vloge
prvobojevnika (Vorkämpfer) kranjske (slovenske) reformacije. Upošte-
vajoč Pittersovo kratko, a temeljito predstavitev Wienerjeve zelo ugledne
izobrazbene in karierne poti, nas nekoliko preseneča, da pripisuje njegov
radikalni obrat k reformacijski verski reformni teologiji in misli prav
srečanju in sodelovanju z veliko mlajšim (13 let) in predvsem veliko
manj izobraženim Primožem Trubarjem.
Njegovo jasno strukturirano življenje je poleg tega zaznamovalo
še odločilno srečanje s kasnejšim prijateljem in stanovskim tovarišem
Primožem Trubarjem (1508–1586) leta 1531. Ta precej mlajši, vnet
zagovornik Luthrove teologije, je kot izjemno nadarjen pridigar na
Kranjskem spodbudil pravo gibanje pokore. Potem ko je bil poklican v
Ljubljano, je postal pobudnik popolnoma novega razumevanja evange-
lija. Wiener se je navdušil nad novimi idejami in, kot sam priznava, »na
osnovi svojega študija prodiral vedo globlje v reformacijsko sporočilo,
ki ga je doživljal kot veliko notranjo osvoboditev«. (Pitters [2016] 2017,
188)
Glede na Wienerjevo izobrazbo in družbeni status bi prej pričakovali
obratno. Po drugi strani pa nam Pittersovo mnenje ponuja možnosti za
1 Wiener, Paul. (1548) 2017. In causa fidei, 1548. Sibiu/Hermannstadt: Editura Honterus.
193
PAUL WIENER
IN NJEGOV ZAGOVOR
Paul Wiener in slovenska reformacijska misel
Znanstveni raziskovalec reformacije Hermann Pitters je Paula Wie
nerja v svojem predavanju, ki ga je imel pred nedavnim v Sloveniji, še
temeljitejše pa v predgovoru svoje moderne redakcije Wienerjevega
zagovora (revokacije),1 označil predvsem kot »evropskega reformator-
ja«, čeprav ni prezrl tudi njegovega slovenskega izvora in njegove vloge
prvobojevnika (Vorkämpfer) kranjske (slovenske) reformacije. Upošte-
vajoč Pittersovo kratko, a temeljito predstavitev Wienerjeve zelo ugledne
izobrazbene in karierne poti, nas nekoliko preseneča, da pripisuje njegov
radikalni obrat k reformacijski verski reformni teologiji in misli prav
srečanju in sodelovanju z veliko mlajšim (13 let) in predvsem veliko
manj izobraženim Primožem Trubarjem.
Njegovo jasno strukturirano življenje je poleg tega zaznamovalo
še odločilno srečanje s kasnejšim prijateljem in stanovskim tovarišem
Primožem Trubarjem (1508–1586) leta 1531. Ta precej mlajši, vnet
zagovornik Luthrove teologije, je kot izjemno nadarjen pridigar na
Kranjskem spodbudil pravo gibanje pokore. Potem ko je bil poklican v
Ljubljano, je postal pobudnik popolnoma novega razumevanja evange-
lija. Wiener se je navdušil nad novimi idejami in, kot sam priznava, »na
osnovi svojega študija prodiral vedo globlje v reformacijsko sporočilo,
ki ga je doživljal kot veliko notranjo osvoboditev«. (Pitters [2016] 2017,
188)
Glede na Wienerjevo izobrazbo in družbeni status bi prej pričakovali
obratno. Po drugi strani pa nam Pittersovo mnenje ponuja možnosti za
1 Wiener, Paul. (1548) 2017. In causa fidei, 1548. Sibiu/Hermannstadt: Editura Honterus.
193