Page 32 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 32
RAZPRAVE, ŠTUDIJE

V pismu, ki ga je Luther 3. oktobra 1519 naslovil na svojega pred-
stojnika Johanna Staupitza, je namreč prebrati naslednjo informacijo:

Ich habe zur Stunde aus Prag in Böhmen Briefe von zwei Priestern
der utraquistischen Partei, die in der heiligen Schrift sehr gelehrt sind,
zusammen mit einem Büchlein des Johann Hus erhalten, welches ich
noch nicht gelesen habe. (Luther [1519] 1930, WABr 1, 514.)
»Knjižica«, ki jo omenja Luther, je bil Husov traktat De Ecclesia, »dva
duhovnika utrakvistične strani« pa Jan Poduška, župnik na znameniti
husitski fari v Týnu v Pragi,15 ter njegov vikar Václav Roždalovský. Češka
duhovnika sta izvedela o Luthrovih stališčih o Husu na leipziški dispu-
taciji, poučil ju neki Jakob (Haberkern 2016, 157), organist, ki je bil na
disputaciji prisoten in je z Luthrom tam tudi govoril, v pismih z dne 17.
julija 1519 wittenberškemu teologu in profesorju pa sta ga poimenovala
»junaškega lovca na navidezne apostole« ter mu zagotavljala, da Čehi
»dan in noč neprenehoma molijo« zanj (Poduška [1519] 1930, WABr
1, 418). Roždalovský je celo izrazil upanje, da bo brat Martin za Saško
postal to, kar je bil M. Jan Hus nekoč za Češko (Roždalovský [1519] 1930,
WABr 1, 420), predvsem pa je Luthru položil na srce, naj poslano mu
Husovo delo prebere temeljito, da na grmadi sežganega češkega teologa
ne bo sodil po govoricah in zlih dekretih koncila v Konstanci, temveč
po »resnični podobi«, kot jo je najti v Husovih knjigah (Roždalovský
ibid., 419).
In Luthrov odziv ni izostal – strasten in ognjevit, kot je bilo pri re-
formatorju v navadi. Georgu Spalatinu je sredi februarja 1520 namreč
napisal naslednje:

Ich habe bisher unbewußt den ganzen Johann Hus gelehrt und ge-
halten. Auch Johann Staupitz hat in derselben Unwissenheit gelehrt.
Kurz, wir alle sind unbewußt Hussiten [poudaril J. V.]. Ja, Paulus und
Augustin sind aufs Wort Hussiten. (Luther [1520] 1931, WABr 2, 42.)

15 Na isti fari sta delovala že Jakoubek ze Stříbra, ki je prvi v evropski reformaciji uvedel
obhajanje pod obema podobama, in M. Jan Rokycana, prvi husitski nadškof.

30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37