Page 28 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 28
RAZPRAVE, ŠTUDIJE

avtoriteti institucije in cerkvenemu učiteljstvu, da se naslavljajo z brati
in sestrami ter celo, da ne pristajajo na apostolsko nasledstvo ter tako
na dozdevno nujnost posvetitve duhovnikov in škofov s strani Rim-
ske cerkve ter da si svoje škofe oz. duhovnike volijo enako, kot je bilo
v prvotni apostolski cerkvi – sami. Velja poudariti, da je Erazem te
besede napisal brez, da bi pred tem prebral katero o tiskanih obramb
čeških bratov, ki pa mu jih je odposlanstvo pod vodstvom Mikuláša
Klaudýana tokrat prineslo, skupaj z veliko veroizpovedjo iz leta 1511.
Češki bratje so humanista tudi prosili, naj knjige prebere in se o njih
javno pisno izrazi; glede na Erazmov odgovor Šlechti so namreč upali,
da jim bo Erazmova javna beseda na političnem odru pridala dodatno
težo in jim zagotovila kaj več varnosti. Erazem si je vzel nekaj časa za
branje češkobratske konfesije, nato pa se je češkim bratom opravičil,
ker ne bo nič javnega napisal v njihovo korist; da bi tak nastop prej
škodil kot koristil njegovim prizadevanjem za popravo cerkve na mi-
ren način (učeni humanist je ravno takrat branil Luthra in postal sam
tarča nevarnih napadov). Češkim bratom je še zagotovil, da z njimi
simpat­ izira, kar je pokazal tako, da je posredoval, da bi njegov prijatelj,
kölnski humanist Jakob Sobius takoj po Erazmovem srečanju s češki
brati izdal tri češkobratske obrambe iz let 1507–1508, ki so bile leta
1535 izdane ponovno. Kako sistematično je Erazem preučil spise čeških
bratov, kaže tudi njegov nazor, ki ga je razkril ob parafrazi Matejevega
evangelija, ki izide marca 1522. Priporočil je namreč uvedbo izvirnega
češkobratskega – skupnost, ki se je te strukture domislila, je zamolčal
– obreda potrditve, s katerim so medse sprejeli otroke. Skladno s to
mislijo je Erazmov učenec Martin Bucer obred uvedel v reformirani
cerkvi in tako postal utemeljitelj evangeličanske konfirmacije (Bartoš
1956, 116).

Luthru češki bratje že pred letom 1517 niso bili neznani, kajti njihovi
spisi so od leta 1511 izhajali v nemškem jezikovnem prostoru, in sicer
kot samostojne knjige ali kot deli večjih knjižnih zbornikov, v večini
primerov pa so tovrstne knjižne objave pomenile znatno teološko sen-
zacijo, kar je pozornost nemških bogoslovcev vedno bolj obračalo na
teologijo in obrambe majhne, preganjane, toda samostojne in vztrajne
češke reformirane cerkve.

26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33