Page 200 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 200
vpogled v evropske razprave ob 500-letnici

Za vero osvobojeni človek se lahko »Boga boji, ga ljubi in mu za­
upa bolj kot vsem stvarem«, pravi Luther pri razlaganju prve zapovedi
v Malem katekizmu. Ob veri se pokaže tudi bistvo greha. Greh je v bist­
vu nevera, to se pravi pomanjkanje strahu pred Bogom in ljubezni do
Boga, odsotnost zaupanja Bogu (Rim 14,23).

Vera pa ni niti človekovo delo ali zmožnost niti krepost v smislu fi-
lozofskega nauka o krepostih, temveč Božje delo in dar, pa čeprav je
res, da je človek kot subjekt udeležen v dejanju vere. Luther vero v Ma-
lem katekizmu opisuje v razlagi 3. člena apostolske veroizpovedi kot
delo Svetega duha: »Verujem, da v Jezusa Kristusa ne morem verovati
ali priti k njemu po lastnem razumu in moči, temveč da me je po evan-
geliju poklical Sveti duh, me razsvetlil s svojimi darovi, me posvetil in
ohranil v pravi veri« (BSLK 511, 46). Vero moramo torej prav tako kot
opravičenje pojmovati trinitarno: udejanjeno (v nas in za nas) po Oče-
tu, Sinu in Svetem duhu. Tako pravi tudi Heidelberški katekizem, naj-
pomembnejše veroizpovedno besedilo reformiranih cerkva, v odgovo-
ru na vprašanje (št. 21), kaj je prava vera: »Vera ni le neko spoznanje, po
katerem imamo za resnično vse, kar nam Bog s svojo besedo razodeva,
temveč je zaupanje v srcu, zaupanje, ki ga po evangeliju v meni zbuja
Sveti duh, da je Bog ne le drugim, ampak tudi meni podaril odpuščanje
grehov, večno pravičnost in blaženost, in to iz same milosti, samo zara-
di zasluge Jezusa Kristusa«.

Evangelij, o katerem govorita Luther in Heidelberški katekizem, je
– rečeno s Pavlom – »kerigma [oznanjevanje] Jezusa Kristusa« (Rim
16,25). Ta formula hkrati vključuje genitiv objekta in genitiv subjek-
ta. Pri kerigmi Jezusa Kristusa torej ne gre le za oznanjevanje, katerega
vsebina (objekt) je Jezus Kristus, temveč tudi za oznanjevanje, katerega
subj­ekt in avtor je Kristus. Prav zato po reformatorskem spoznanju be-
seda in vera spadata neposredno skupaj.

Kjer je oznanilo o Jezusu Kristusu sprejeto, deluje Kristus sam. Re-
čeno z Rudolfom Bultmannom, se je krščanstvo začelo s tem, da je
­oznanjevalec postal oznanjenec. S tem, da je oznanjan, Kristus govo-
ri tudi v sedanjost.

V Novi zavezi je Jezus iz Nazareta označen kot Božja beseda. Seve-
da ni več navzoč neposredno, temveč le po krščanskem oznanjevanju,

430
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205