Page 14 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IV (2008), številki 7-8, ISSN 1408-8363
P. 14
S SIMPOZIJEV 2008

UVODNI NAGOVORI

Sre~ko Reher

Dovolite, da vas najprej pozdravim in vam zaželim v svojem
imenu in v imenu mariborske podružnice Slovenskega protestant-
skega društva Primož Trubar dobrodošlico v Mariboru in prijetno
delo na simpoziju, na katerem boste spregovorili o zelo izzivalni temi
Trubar in internet. Pozdravljam vas s tistimi besedami, s katerimi je
leta 1550 v prvi slovenski knjigi Catechismus Primož Trubar iz daljnega
Rothenburga nad Taubero, mesteca v bližini Nürnberga, kamor se je
zatekel po posredovanju prijatelja Veita Dietricha, nagovoril svoje
rojake v njim razumljivem jeziku:

»Vsem Slovenzom Gnado, Myr, Mylhost inu prauu Spoznane boshye skusi
Jesusa Christusa prossim.«

Prvič v zgodovini slovenskega naroda so se v natisnjeni obliki za-
slišale besede, ki so nanj klicale mir, milost in pravo božje spoznanje
in mu vlivale moč in upanje. Tega upanja pa niso dajale le prvi majhni
skupini, ki se je po letu 1524 začela zbirati okrog Klombnerja, pozneje
pa tistemu širšemu krogu, ki je začel nastajati in katerega duša je
postal Primož Trubar. Še bolj preroško naravnane so se pokazale
nekaj desetletij pozneje, ko so po uničujočem načrtu lavantinskega
škofa Stobeja, ki sta ga uresničila škofa Tomaž Hren in Martin
Brenner, zagorele prve slovenske knjige in so bile porušene pro-
testantske molilnice in je bil udejanjen načrtni »izgon možganov«.
Rekatolizacijske komisije pa niso prizanesle niti mrtvim, tudi na
protestantskem pokopališču pri dvorcu Betnava pri Mariboru ne.
Vendar še tako načrtno uresničevanje protestantskega dela ni moglo
izničiti gigantskega dela, ki ga pomenijo prevodi in priredbe osrednjih
verskih besedil s celotnim prevodom Biblije, prvo slovensko slovnico,
organizacijo cerkve slovenskega jezika in šolstva. Zgorele so na grma-

12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19