Page 122 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 122
RAZPRAVE, [TUDIJE

vsebini in o neizrekljivi koristi lista do Rimljanov, ki ga vsi pobožni
in učeni imajo za pravi in poglavitni del novega testamenta in za
najčistejši evangelij ter ga silno cenijo«. In nato: »Kako je treba umeti
besede postava, greh, milost, vera, pravičnost, meso in duh, sem v
sledečem slovenskem dolgem predgovoru k temu listu in že prej v
predgovoru k novemu testamentu dovolj govoril in razlagal […].«42

c) Omenjeni pojmi iz pisma Rimljanom usmerjajo v jedro refor-
macijskega nauka, ki jih Primož Trubar glede na svoje bralce povzame
zelo strnjeno in tako zelo zgoščeno, da ostanejo v spominu. V glav-
nem gre za dva sporna člena krščanske vere o tem, »kako pri Bogu
dosežemo milost in odpuščanje grehov in kako naj bi pravilno služili
Bogu ali kako se zdaj reče o opravičenju in dobrih delih«. Pri tem ne
gre za »novo, zapeljivo vero […], temveč za staro, pravo, osrečujočo
krščansko vero in za pravo Bogu všečno služenje Bogu in dobra
dela«.43

O prvem členu, »kako in kje, s kakšnimi sredstvi in po kateri poti
doseže in si pridobi človek milost in Božjo naklonjenost, odpuščanje
vseh grehov, Svetega duha in večno življenje«,44 izpelje v pregledu
Stare in Nove zaveze, da smo s pomočjo Kristusa – in to samo Kristusa,
brez drugega posredovanja, brez del ali zaslug – prejeli odpuščanje
grehov in odrešenje, in sicer »moramo […] verjeti, se izpovedati tudi z
besedo in javnimi deli«.45 Omemba »del« na zadnjem mestu se zdi
dvoumna, vendar ne misli na dela v smislu dejanj, zaslug, temveč kot
priznanje in potrditev predhodne vere v odrešenje po Kristusu. V
nadaljevanju potrdi »to vero, da naj bi vsi ljudje samo zaradi Jezusa
Kristusa in njegovih zaslug, s pravo vero vanj in s pravo rabo svetih
zakramentov bili deležni in blaženi«.46 Na tem mestu Trubar izraža

42 Predgovor h knjigi Ta drugi dejl tiga Noviga testamenta, Tübingen 1560 (Sakrausky,
str. 118).

43 Predgovor h knjigi Edni kratki razumni nauci (kot opomba 14; Sakrausky, str. 260).
44 Prav tam, str. 249.
45 Prav tam, str. 252.
46 Prav tam. Tudi v Registru in sumaričnem seznamu je napisal o edini poti k

opravičenju, »da ne morejo ljudje z nobenim drugim sredstvom ali po nobeni
drugi poti postati deležni Kristusovih zaslug, vseh njegovih dobrot in koristi
kot le s pravo vero in pravo rabo sv. zakramentov« (Elze, str. 49; Rajhman, str.
47, 51).

120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127