Page 123 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 123
ULRICH KÖPF

opravičenje tako, »da bomo njegovih dobrih del in zaslug deležni
samo, če bomo vanj verovali s pravo živo vero«.47 Izjavi o zagovarjanju
sola fide postavi v pravem reformacijskem načinu izražanja ob bok
izjavo o pravem evangeličanskem spoznanju »po Pismu«, se pravi sola
scriptura. Piše namreč: »Da, vse to morajo vsi ljudje spoznati in dojeti
samo iz Svetega pisma in iz pridig svetega evangelija.«48

Opazno je, kako zelo Trubar poleg poudarka odrešenja samo s
pomočjo Jezusa Kristusa vedno znova poudarja, da zaradi tega ne
smemo razvrednotiti pomena drugih dveh oseb Svete Trojice.49 Ta
misel v zgodnji fazi reformacije ni imela posebnega pomena, ker so
wittenberški teologi, tako kot Zwingli in Calvin, strogo ohranili
starocerkveni nauk o Sveti Trojici. Verjetno se je želel Trubar s tem že
od vsega začetka braniti pred sumničenjem, da je morda simpatiziral
z gibanjem, ki je nasprotovalo Sveti Trojici in se je takrat širilo iz
Italije proti vzhodu, predvsem na Sedmograško in Poljsko.

Takšna razmišljanja so bila njegovim bralcem iz »ubogega sloven-
skega ljudstva« zagotovo tuja. Njim je želel približati razumevanje
evangelija o opravičenju grešnika z nazornimi primeri, ki so bili
njihovemu načinu življenja še zlasti blizu. Trubar je razložil besedo
»evangelij« kot »ena grška beseda. Ta se more v to slovenščino tol-
mačiti: enu dobru selstvu oli en dober glas oli en dobri, veseli marin,
od katerih ti ludje bodo veseli, od nih z veseljem govore, radi poslušajo
inu drugim pravijo, koker de bi zdaj en le-tak dober risničen glas inu
marin k nom prišel: Ti Turiki so od našiga gospudi krala inu od nega
sinov iz vseh slovenskih, krovaških inu vogrskih dežel, iz Bosne inu
Konstantinopola cilu pregnani. Zatu mi inu vsi naši otroci se ne bomo
uže več bali Turkov, bomo žiher inu mir imeli pred vsemi našimi
sovražniki.«50

47 Predgovor h knjigi Prvi del Novoga testamenta, Tübingen, 1562 (Sakrausky, str.
215).

48 Prav tam.
49 Na primer predgovor h knjigi Edni kratki razumni nauci (kot opomba 14;

Sakrausky, str. 251). »In ta prava vera v Gospoda Jezusa Kristusa, nikakor ne
izključuje vere v ostali dve osebi Sv. Trojice, v Boga Očeta in Sv. Duha.«
50 Tiga Noviga testamenta ena dolga predguvor h knjigi Ta pervi dejl tiga Novega testa-
menta, Tübingen 1557 (kot opomba 4; prevedeno pri Sakrauskyju, str. 382,
opomba 13).

121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128