Page 156 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 156
RAZPRAVE, [TUDIJE

čisto jasnega in dobro (raz)poznanega vzroka: Boga da so ujezile
predvsem maše rimske Cerkve, zaradi katerih je dopustil, da turško
kopito tepta krščanske dežele: »Zakai naš Gospud Bug se ne more
gurie inu visše zašpotovati, zasromovati inu reserditi inu ty ludi gurie
inu huše biti zepelani inu obnorieni na nih dušah inu nih izvelyčanu
koker skuzi take babske, norske, malykovske, od ludi gori postavlene
Božye službe. Inu Bug nei obeniga greha na tih ludeh taku gostu inu
grozzovitu štraifal koker taku malykovane. Inu kar so te izpačene
maše gori prišle, od tiga časa okuli ossem oli devet stu leit, so ty Turki
začeli čez tu kersčanstvu premagati inu doli treti. Tu vse ie Bug
dopustil za volo naših grehov inu kir ne služimo, ne mašuiemo prov,
po nega bessedi, postavi inu zapuvidi.«47

In tudi: »Inu risnica ie, od tiga časa, kar se ie ta maša izpačila inu
taku krivu, nevrednu se obhaie, so ty Turki začeli tu kersčanstvu doli
treti inu vse žlaht štraifinge, huda gosposčina, čudne bolezni, dragine,
kregi premagati. Obtu inu na tu so ty naši pridigarii začeli zubper
taku izpačenu, krivu inu pregrešnu mašovane govoriti, pridigati inu
pyssati, te ludi vižati inu opominati, de se pred takim krivim, grešnim,
izpačenim mašovanem imaio verovati koker pred teim malykovanem,
s katerim se Bug grozzovitu serdi.«48

Zato se je treba pokesati, odločno popraviti način božje službe in
se poslej trdno držati »stare, prave vere krščanske«, toda proti Turkom
da je na voljo še eno sredstvo, v katerega moč je Trubar nepokvarljivo
verjel. V tem se je pomembno razlikoval tako od Luthrovega eshato-
loškega dojemanja turške nevarnosti in paničnega defetizma kakor
tudi od Erazmove misli, da bi bilo proti silam islamskega polmeseca
najbolje udariti z obrambno vojno. Trubar je bil namreč trdno
prepričan, da je najbolj učinkovit bojni oven za rušenje turške moči
kar (v vernakularni jezik prevedena ter na daleč in široko distri-
buirana) beseda Vsemogočnega sama, pa je tako najprej že o jeziku,
torej o uporabnosti bibličnih prevodov v posvetilu avstrijskemu
nadvojvodi Maksimilijanu49 v Ta drugi deil tiga Noviga testamenta (1560)

47 Zbrana dela Primoža Trubarja III, 33.
48 N. d., 132, 287.
49 Habsburški princ je postal leta 1562 češki, 1563. ogrski kralj in leto zatem (1564)

cesar.

154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161