Page 220 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 220
RAZPRAVE, [TUDIJE

ševstvo Trubar definira, in sicer starši so kralji, pridigarji in očetje v
(svoji) hiši. Kritizira starše, ki svojih otrok in družine (hišno družino)
ne učijo katekizma, ne peljejo na pridige, grdo govorijo pred njimi;
pravi, da bo Bog take starše kaznoval. Ravno tako upravičuje, da so
starši tudi cesarji, sodniki (rihtarji) in rablji proti nepokorni družini.
Kot tradicionalno vzgojno sredstvo predlaga rabo palice in šibe.
Trubar omenja tudi nemarne in neugodne starše, ki svoje mlajše ne
učijo katekizma. Kritizira moške in pravi, da je na svetu dosti staršev,
očetov, gospodarjev in mojstrov, ki bolj skrbijo za svoje svinje in živino
kot za otroke. Kritičen je tudi do staršev, ki nepošteno živijo, nič ne
delajo, ne hodijo v cerkev, ne molijo, ampak pijančujejo, veseljačijo in
nesramno govorijo pred otroki. Pravi, da bi bilo treba takšnim star-
šem dati mlinski kamen okoli vratu in jih vreči v globoko morje.
Trubar pravi, da naj starši, ki imajo pravo mero, učijo družino, naj jo
svarijo in tudi kaznujejo. Pravi, da se najdejo starši in gospodarji, ki
nikdar ne rečejo dobre ali lepe besede svoji družini, otrokom in
poslom (najetim delavcem). Vedno se jezijo, razbijajo po hiši, vese-
ljačijo, posebej pa, kadar so pijani; ženo, otroke, hlapce, dekle iz hiše
podijo in jih pretepajo. Meni, da so to nekrščanski starši in gospo-
darji.

Podoba družine in družinskega življenja
v Trubarjevih besedilih

V Trubarjevih besedilih se najpogosteje pojavljajo naslednji tipi
družin: hišna, nebeška, ožja, širša in njegova osebna družina. Obrav-
navana besedila imajo novoveški koncept otroka, uveljavlja pravico
otrok do igre (igra, igrače), skrbi, varnosti in ljubezni staršev do otrok.
Govori tudi o detomorih, kaznovanju otrok, nosečnosti, splavih,
smrti otrok, vendar prevladujejo pozitivna pojmovanja in čustva do
otrok. Trubar je bil trikrat poročen, od petih otrok so mu le trije
preživeli, dve ženi sta mu umrli.V lastni družini je bil soočen z visoko
smrtnostjo žena in otrok, kar je vplivalo tudi na njegovo javno
pojmovanje otroka, ženske in družine. Oče, botri, botre in vsi, ki so
pri krstu, so dolžni za otroke moliti, pravi. Novoveško je njegovo
posvečanje skrbi ne le otrokom, ampak tudi nosečnosti, dojenju (vsem
nosečim in doječim ženam njih sad in hrano obdržati), varovati vse

218
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225