Page 221 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 221
MILENA MILEVA BLA@I]

mlade otroke in bolnike, skrbeti za boge vdove in sirote. Trubar navaja
tudi molitev za vse nosečnice, milost pri porodu, ženske imajo tudi
dve svetnici, ki skrbita za otročnici, kar je tudi njegov izraz. Zapiše
tudi besedo igrače, plenice oz. pleničice, zibelko.

Dnevna rutina družine se vidi v dnevnem ritmu in prehrani –
jutro, dan, večer; obroki: južina, kosilo, večerja; hrana (špiža): jajca,
jagode (vino), jabolka, kruh, maslo, meso, mleko, moka, olje, pogača,
sir, vino, zelišča, žito. Trubar omenja gospo Stetnerjevo, ki ima v svoji
trgovini citrone, granatna jabolka, limone, pomaranče; omenja, da je
vino dobro in drago. Družina se je zbirala ob mizi, kjer so bile
predvidene molitev, prošnja in hvala. Navaja tudi dnevno rutino in
obred prehranjevanja, ko odgovarja na vprašanje, kaj dela in kako se
drži, ko hoče jesti. Pravi, da stopi pred mizo in vzdigne svoje srce, oči
in gleda proti nebu in najpoprej moli. Zapiše tudi pravila, npr. post,
ko ljudje ob petkih in sobotah grešijo s hrano in pijačo in jedo jajca,
maslo, sir, meso. Za večer in večerna opravila pa imenuje svetila – luč
in svečo. Trubar v prvi osebi ednine zapiše večerno rutino, ko se sleče
in gre v posteljo ter prosi boga za dobro in veselo spanje: »Na tu se
slečem inu kadar v postelo grem, taku pravim: ’Nu, tu bodi v tim
imeni tiga Boga Očeta, tiga Boga Sinu, tiga Boga Sveteta Duha.
Amen.’ Za teim dobru inu vesselu spim.«

Trubar najpogosteje navaja hišno družino, ki dela doma, v hlevu
ali na polju. Zanimivo je, kako metaforično govori o zakonski zvestobi
oz. s prispodobo o zakonski postelji, ki naj bo brez madeža. Trubar
kritizira tudi ljudi, ki nič ne delajo, se le sprehajajo, pijančujejo, dolgo
ležijo v postelji, dobro jedo in iz njih nič dobrega ne pride, so le
nesramni »kurbarji« in postanejo prešuštniki.

Poleg posebne skrbi, namenjene nosečim ženskam, porodu, doje-
nju, doječim materam, poimenovanju in krstu otrok, omenja celo
plenice (pleničice) in zibko. Opiše tudi primer ženske, ki je trikrat
splavila. Iz konteksta je razvidno, da je njeno dejanje posledica, vzrok
pa so dejanja duhovnikov, cerkvenih predstojnikov in starešin ter
njihovo popivanje, preklinjanje, zasramovanje, morije in kraje. Kriti-
zira duhovnike, ki so »nesramni, kurbarji«, za njihovo ravnanje pravi,
da je »kurbarsko ravnanje«, razlaga tudi »kurbarske hiše«, ki jih le-ti
v pijanem stanju obiskujejo, pa še preklinjajo, igrajo (misli na igre s

219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226