Page 106 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 106
študijski večeri

nujno dosegla razsvetljenja, so pa dosegla vsaj osvoboditev iz samsare.
Ko praktikant razvije zaupanje v tri dragulje, lahko opravi tudi kratek
obred jemanja zatočišča v tri dragulje, kar predstavlja nekakšen budi-
stični krst.

Praznina
Najvišja ali absolutna resnica se v budizmu imenuje praznina. Gre za
eno najtežje razumljivih učenj, ki pa je ključno za osvoboditev iz samsare
in za razsvetljenje. S to besedo budizem opisuje končno stanje vseh poja-
vov. Nekoliko poenostavljeno rečeno, gre za dejstvo, da pojavi ne obsta-
jajo tako, kot jih zaznavamo, ampak da so odvisni od vzrokov, ki smo
jih ustvarili. Praznina se pogosto napačno razume kot ničnost ali nihi-
lizem, vendar to ni pravilno razumevanje. Buda je učil, da pojavi obsta-
jajo, vendar ne sami po sebi.

Posebnosti budizma mahajana
Naziva hinajana in mahajana se prvič pojavita v sutrah prajñāpāra-
mitā oz. v sutrah o izpolnitvi modrosti, ki so se pojavile okoli druge-
ga stoletja našega štetja. Te sutre so bile ene izmed prvih besedil bu-
dizma mahajana. Dobesedni prevod besede hinajana je majhno vozilo,
ker je glavni cilj praktikanta lastno osvobojenje in popoln mir nirva-
ne. Dobesedni prevod besede mahajana pa je veliko vozilo, ker je glavni
cilj praktikanta višji, in sicer popolno razsvetljenje ter pomoč vsem bit-
jem, da tudi sama dosežejo tako stanje. Stanje budovstva se od nirvane
razlikuje po tem, da ima buda veliko več kvalitet od nekoga, ki je do-
segel nirvano. Bude namreč veljajo za vsevedne in so zato najbolj kva-
lificirani, da vodijo druga bitja po poti do osvobojenja. Uporaba besed
majhno in veliko vozilo je sicer nekoliko problematična, saj se lahko ra-
zume diskriminatorno, zato je treba še enkrat poudariti, da mahajana
hinajane nima za manjvredno.

104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111