Page 119 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 119
božidar debenjak
menschliche Kreatur. Besede »natura« ni treba tolmačiti, »vola« je seve-
da volja. »Izkažen« je corruptus. Človek, pravi Trubar, »ye cillu preprost
inu norčast«, »ima v sebi hude žele inu lušte«, torej zle želje in poželenja.
Facit: »Bug inu človik sta si na vseim cillu zubper, ne morata po tei natu-
ri vkupe prebivati.« Bog in človek sta ekstrema, je v 19. stoletju v Bistvu
krščanstva zapisal Ludwig Feuerbach: Bog zapopadek vseh realitet, člo-
vek zapopadek vseh ničnosti. Da Trubarjev »zadosti biti« pomeni satis-
factio, ni treba posebej poudarjati. Vseh izrazov, ki imajo tudi filozofsko
težo, je v Katekizmu vsaj 200, rajši 250.
Sledi naštevanje bibličnih mest v potrditev povedanega, a brez cita-
tov. Nato se traktat nadaljuje s temo Svete Trojice ter Kristusovega mesta
v njej, s smrtjo v mukah in s pomenom krsta, o pridigi in o zlodejevem
sovraštvu do zagovornikov pravega nauka. Tu potem ponovi in razširi
revolucionarni credo, ki ga je prej povedal ob kači:
Oli my se ne imamo bati tiga hudiča, zakai on nam ne more več giati,
temuč kar nas v peto vgrizne, to ye, de nas pregane, buqve žge, nas mart
ra inu tu tellu umori. Anpag na duši inu na tim pravim blagei tiga večniga
lebna koker mallu Jezusu Kristusu, naši glavi, nam ne more škoditi ništer.
5.6.
V kratkem poglavju o pridiganju in krstu najdemo citate iz Novega
testamenta: Lk 24,44, delno 45, Jn 20,21–23, Mt 28,18–20, Mk 16,16.
Kristus po vstajenju in pred odhodom v nebesa pooblašča vse apostole,
naj delajo to, kar je delal sam. S citati iz vseh štirih evangelijev sledi, da so
pooblaščeni vsi apostoli, Peter ni tu niti posebej omenjen. Rimsko sklice-
vanje na Petrov primat, ki da so ga podedovali papeži, je tu molče spod-
bito. Vstali Kristus je enako pooblastil vse apostole. Citatov je za 9 vrstic.
5.7.
Sledi dolgo poglavje o dveh zakramentih. Bolj na začetku je obsežen
citat iz Avguština, kaj je zakrament. V daljšem traktatu potem Trubar
govori o Božji pomoči in človeku, ki v to pomoč najprej ne zaupa, ter o
117
menschliche Kreatur. Besede »natura« ni treba tolmačiti, »vola« je seve-
da volja. »Izkažen« je corruptus. Človek, pravi Trubar, »ye cillu preprost
inu norčast«, »ima v sebi hude žele inu lušte«, torej zle želje in poželenja.
Facit: »Bug inu človik sta si na vseim cillu zubper, ne morata po tei natu-
ri vkupe prebivati.« Bog in človek sta ekstrema, je v 19. stoletju v Bistvu
krščanstva zapisal Ludwig Feuerbach: Bog zapopadek vseh realitet, člo-
vek zapopadek vseh ničnosti. Da Trubarjev »zadosti biti« pomeni satis-
factio, ni treba posebej poudarjati. Vseh izrazov, ki imajo tudi filozofsko
težo, je v Katekizmu vsaj 200, rajši 250.
Sledi naštevanje bibličnih mest v potrditev povedanega, a brez cita-
tov. Nato se traktat nadaljuje s temo Svete Trojice ter Kristusovega mesta
v njej, s smrtjo v mukah in s pomenom krsta, o pridigi in o zlodejevem
sovraštvu do zagovornikov pravega nauka. Tu potem ponovi in razširi
revolucionarni credo, ki ga je prej povedal ob kači:
Oli my se ne imamo bati tiga hudiča, zakai on nam ne more več giati,
temuč kar nas v peto vgrizne, to ye, de nas pregane, buqve žge, nas mart
ra inu tu tellu umori. Anpag na duši inu na tim pravim blagei tiga večniga
lebna koker mallu Jezusu Kristusu, naši glavi, nam ne more škoditi ništer.
5.6.
V kratkem poglavju o pridiganju in krstu najdemo citate iz Novega
testamenta: Lk 24,44, delno 45, Jn 20,21–23, Mt 28,18–20, Mk 16,16.
Kristus po vstajenju in pred odhodom v nebesa pooblašča vse apostole,
naj delajo to, kar je delal sam. S citati iz vseh štirih evangelijev sledi, da so
pooblaščeni vsi apostoli, Peter ni tu niti posebej omenjen. Rimsko sklice-
vanje na Petrov primat, ki da so ga podedovali papeži, je tu molče spod-
bito. Vstali Kristus je enako pooblastil vse apostole. Citatov je za 9 vrstic.
5.7.
Sledi dolgo poglavje o dveh zakramentih. Bolj na začetku je obsežen
citat iz Avguština, kaj je zakrament. V daljšem traktatu potem Trubar
govori o Božji pomoči in človeku, ki v to pomoč najprej ne zaupa, ter o
117