Page 119 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 119
božidar debenjak

menschliche Kreatur. Besede »natura« ni treba tolmačiti, »vola« je seve-
da volja. »Izkažen« je corruptus. Človek, pravi Trubar, »ye cillu preprost
inu norčast«, »ima v sebi hude žele inu lušte«, torej zle želje in poželenja.
Facit: »Bug inu človik sta si na vseim cillu zubper, ne morata po tei natu-
ri vkupe prebivati.« Bog in človek sta ekstrema, je v 19. stoletju v Bistvu
krščanstva zapisal Ludwig Feuerbach: Bog zapopadek vseh realitet, člo-
vek zapopadek vseh ničnosti. Da Trubarjev »zadosti biti« pomeni satis-
factio, ni treba posebej poudarjati. Vseh izrazov, ki imajo tudi filozofsko
težo, je v Katekizmu vsaj 200, rajši 250.

Sledi naštevanje bibličnih mest v potrditev povedanega, a brez cita-
tov. Nato se traktat nadaljuje s temo Svete Trojice ter Kristusovega mesta
v njej, s smrtjo v mukah in s pomenom krsta, o pridigi in o zlodejevem
sovraštvu do zagovornikov pravega nauka. Tu potem ponovi in razširi
revolucionarni credo, ki ga je prej povedal ob kači:

Oli my se ne imamo bati tiga hudiča, zakai on nam ne more več giati,
temuč kar nas v peto vgrizne, to ye, de nas pregane, buqve žge, nas mart­
ra inu tu tellu umori. Anpag na duši inu na tim pravim blagei tiga večniga
lebna koker mallu Jezusu Kristusu, naši glavi, nam ne more škoditi ništer.

5.6.
V kratkem poglavju o pridiganju in krstu najdemo citate iz Novega
tes­tamenta: Lk 24,44, delno 45, Jn 20,21–23, Mt 28,18–20, Mk 16,16.
Kristus po vstajenju in pred odhodom v nebesa pooblašča vse apostole,
naj delajo to, kar je delal sam. S citati iz vseh štirih evangelijev sledi, da so
pooblaščeni vsi apostoli, Peter ni tu niti posebej omenjen. Rimsko sklice-
vanje na Petrov primat, ki da so ga podedovali papeži, je tu molče spod-
bito. Vstali Kristus je enako pooblastil vse apostole. Citatov je za 9 vrstic.

5.7.
Sledi dolgo poglavje o dveh zakramentih. Bolj na začetku je obsežen
citat iz Avguština, kaj je zakrament. V daljšem traktatu potem Trubar
govori o Božji pomoči in človeku, ki v to pomoč najprej ne zaupa, ter o

117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124