Page 156 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 156
študijski večeri

Toda: ker vseskozi izhajamo iz človeškega vpraševanja – kaj smo do-
bili, kaj imajo ljudje v svojem trpljenju od take sočutnosti in Božjega pri-
znanja (so)krivde (od Božje kenoze)? Malo ali nič – če te kenoze, učlove-
čenja Boga in samoizpraznjenja njegove moči, ne bi spremljala ohranjena
predpostavka/vera, da gre pri tem vendarle za samoponižanje Boga, ki
z učlovečenjem ne neha biti Bog (»v višavah«), ki z »izpraznitvijo/samo-
omejitvijo« svoje tostranske moči sploh ne izgubi Božje moči (čeprav ta
moč za ljudi tega časa postaja in ostaja skrivnost). Bog, ki je (za)pustil
Jezusa samega v trpljenju in smrti – in s tem po Bonhoefferju demon-
striral človekov položaj v svetu, kakršen je –, je tudi Bog, ki ga je oživil;
Bog, ki je z Jezusom umrl, je tudi z Jezusom vstal ter z vstalim Jezusom
premagal smrt za vse ljudi. Tako gre razumeti tudi vztrajanje kalcedon-
skega koncila, da je Jezus Kristus pravi Bog in pravi človek v eni osebi,
z neizogibno protislovnim zatrjevanjem o »nepomešanosti in neloče-
nosti« njegovih dveh narav, božje in človeške, v isti osebi. Le tako Božje
sočutje (in sotrpljenje) s človekom ne poglablja (»kozmičnega«) obupa,
ampak nosi s seboj upanje (na odrešenje, Božje kraljestvo, vstajenje, na
»novo nebo in novo zemljo«).

Kako razumeti to in tako Božjo (ne)moč? Očitno moramo biti vsaj
zadržani, previdni pri naših predstavah o Božji vsemoči in vsemogoč-
nosti kot o nekakšni absolutizirani človeški fizični, spiritualni ali magič-
ni sili/energiji, če jih že ne moremo radikalno opustiti. Toda spet: kako
se pri taki Božji šibkosti – od Boga samoizbrani ali za Boga neizogibni?
– izogniti dualističnim predstavam, ki se vsiljujejo? Kaj je tisto Drugo,
kaj je/so tisti Drugi nasproti Božji (ne)moči? Ali stvarjenje (biblijski heb­
rejski »bara«) ni bilo »iz nič«, ali je ustvarjeni kozmos le začasno od Boga
(pre)urejeni kaos, ki ima neko svojo samostojno (ne)bit ? Ali so na delu
neke druge sile in moči itd. ? Ali pa so nazadnje vsi in vse v Bogu, iz
Boga ali po njem? In v tem primeru ni vse »dobro«, ali pri Bogu ni za-
res »vse mogoče«. Analogna vprašanja se pojavljajo ob predstavah, da
Bog ustvarja svet, tako kot »ustvarja« morje celino, da se umika in ved-
no znova vrača (kabalistični cincum).11

11 Po starih predstavah judovske mistike – ki da jih na svoj način povzemajo tudi
sodobni misleci, kot Moltmann in Hans Jonas – se je Neskončni »da bi napravil

154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161