Page 173 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 173
Stati in obstati 15(2019): 171-183
https://doi.org/10.26493/2590-9754.15(30)171-183

Walter Sparn

SVOBODA IN ODGOVORNOST
V LESSINGOVEM MODREM NATANU*

Uvod
Tema današnjega večera vas bo mogoče presenetila. Gre pri Modrem
Natanu1 res prvenstveno za svobodo in odgovornost v življenju? Ali ne bi
našli Lessingovih pogledov in presoj o tem prej v veseloigri Minna von
Barmhelm in še bolj v tragediji Emilia Galotti? Res je, v dramatični pes-
nitvi Modri Natan je glavna tema nesporno verska strpnost, medseboj-
na toleranca treh ekskluzivnih in netolerantnih monoteističnih religij –
kljub njihovemu skupnemu predniku Abrahamu ali prav zaradi tega –,
Judov, kristjanov in muslimanov. Lessingov Natan je še vedno razum-
ljen predvsem kot gledališka uprizoritev zahteve po medverski toleran-
ci, in to tako pri njegovih razsvetljenskih zagovornikih kot pri nasprot-
nikih, ki so, kot je znano, Natana prepovedali, kjer so imeli moč.
Lessingu je pri Natanu res šlo za versko-politični učinek. Toda zanj si
ni prizadeval tako, da bi razpravo o religiji in politiki razdelil med nekaj
igralcev, ki bi na odru glasno razmišljali o verski toleranci. Pač pa nam

* Predavanje leta 2018 v Lessingovi hiši v Wolfenbüttlu, kjer je Gottfried Ephraim
Lessing (1729–1781) prebival zadnje desetletje svojega življenja, ko je bil bibliotekar
v znameniti Bibliotheca Augusta, Knjižnici vojvode Augusta. Opombe pod črto
in pojasnila v oglatih oklepajih znotraj besedila so prevajalčevi

1 Delo Modri Natan. Dramska pesnitev v petih dejanjih (1779) je v slovenščini v
knjižni obliki izšlo v prevodu Josipa Vidmarja (in s spremno besedo Janka Kosa)
ob 200-letnici Lessingove smrti (Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1981). V
predavanju citirani odlomki so iz Vidmarjevega prevoda v tej izdaji.

171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178