Page 174 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 174
razgledi, vpogledi

je pred oči postavil ljudi, ki morajo delovati in ki naj jih pri tem vodijo
utemeljeni razlogi. Živijo namreč v medsebojno sprtih in tekmujočih re-
ligijskih tradicijah in so se zdaj znašli v občutljivem političnem položaju
krhkega premirja med dvema vojnama. Morajo se na nek način spora-
zumeti, da bi lahko preživeli, in to kljub nadvse slabim izkušnjam v do-
tedanjih medsebojnih odnosih. Pred kakšno odgovornostjo so se znašli
ti zelo različni ljudje? So dovolj svobodni, da se lahko odločijo prevzeti
odgovornost za druge ljudi?

Tudi ko Natan neposredno tematizira konfliktno različnost treh re-
ligij, gre za vprašanje svobode in odgovornosti konkretnih ljudi pri tem.
V prizoru, ko se Natan predstavi kot Jud, sultan Saladin kot musliman
in mladi templjar kot kristjan, Saladin pravi:

Od teh treh
religij more biti ena sama
prava. Mož, kakršen si ti, ne more
ostati tam, kamor ga vrglo je
naključje rojstva; toda če ostane,
ima razloge v misli in izboru.
Razkrij mi to dognanje svoje […]. (III/5, 84)
Lastne religiozne izbire in odnosa do drugih religij naj ne bi določa-
lo dejansko poreklo, ampak svobodna in odgovorna odločitev za bolj-
še iz utemeljenih razlogov. Oglejmo si zato na hitro akterje, ki nastopa-
jo v Natanu.

»Mešani značaji« oseb
Lessing sam je imenoval svojega Natana za »dramsko pesnitev«. A
kaj je v njej dramatičnega? Ko se predstava začne, so se vsi bistveni do-
godki že zgodili: sklenjeno je bilo premirje med muslimani in kristjani;
Natan, katerega družino s sedmimi otroki so v pogromu pobili kristjani,
je posvojil krščansko siroto Reho; mladi templjar je Reho rešil iz goreče

172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179