Page 90 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 90
razprave, študije

tudi je z emisarjem Blahoslavom postopal prijazno in se takisto izrazil
tudi o Jednoti, je mogel komaj za prihodnost obljubiti zlajšanje verskega
preganjanja zoper češke brate. Neuspešna je bila tudi Blahoslavova misi-
ja 1556. v Magdeburg. Od tam je češke brate izgnal nihče drug kot čust­
veno in delovanjsko siloviti Flacij Ilirik. V obeh primerih je bilo stanje
tako, kot je bilo pred Blahoslavovimi misijami: češke brate so v Češkem
kraljestvu še naprej preganjali, pa tudi v Magdeburg se niso smeli vrni-
ti. Je pa Blahoslav s Flacijem Ilirikom stopil v polemiko zastran izvora
čeških bratov. Flacij je v spisu Catalogus testium veritatis (1556) dokazo-
val, da je Jednota bratrska izpeljanka valdežanov, Blahoslav pa je v svo-
jem delu Summa quaedam brevissima collecta ex variis scriptis Fratrum
(1556), ki je besedilna »druga roka« Blahoslavovega literarnega prvenca
O původu Jednoty (1547), dokazoval nasprotno.

Obe deli sta temeljnega pomena za razumevanje Blahoslavovega po­
gleda na zgodovino oziroma, kot se je izrazil Amedeo Molnár, priha-
ja v njih do izraza avtorjeva »teologija zgodovine«. Blahoslav je Jednoto
čeških bratov razumel kot legitimno realizacijo husitske reformacije –
Jednota si je ravno v letih nastajanja Acta Unitatis Fratrum prizadevala iz
verske skupnosti »na obrobju« napredovati v status politično pripoznane
deželne cerkve –, in torej kot posebno obliko splošne cerkve Kristusove,
drugačno od luteranske cerkve na Nemškem. In takšno, ki je ravno za-
radi lastne specifičnosti dolžna vztrajati pri svoji posebni krščanski poti
in o tem zapustiti tudi pisne dokumente (Molnár 1971, 209). Slednje je
tudi utemeljitev Blahoslavovega prizadevanja pri Acta Unitatis Fratrum.

Summa quaedam brevissima je tako Blahoslavov odgovor na vprašan­
je, ali so češki bratje delo Gospodove roke, kar je Flacij odločno zavra-
čal, češki humanist pa z navezavo čeških bratov na intelektualno gene-
alogijo od Husovega predhodnika Matěja z Janova (1350–1393) preko M.
Jana Husa (1369–1415), M. Jakoubka ze Stříbra (1375–1429), Jana Rokycane
(1396–1471), Martina Lupáča (umrl 1468) in Petra Chelčickega (1379–
1460) ravno tako strastno dokazoval.

Z opozorilom na Matěja z Janova je Blahoslav pripoznal intelektu-
alno genealogijo čeških bratov iz toka srednjeveške kritične misli, ki
ni bila ravnodušna do aktualnih razmer v katoliški cerkvi. Ta kritici-

88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95