Page 86 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 86
razprave, študije

bra 1502 pisal M. Havlu Žateckemu. Škof Lukaš je tej poslanici M. Havla
okaral zavoljo nespoštovanja liturgične podobe češkobratske cerkve.
Pražský nam­reč omenja Havlovo neredno branje evangelijev in listov
ter opuščanj­e liturgičnih ur, postov, praznikov in s slednjimi povezane-
ga cerkvenega petja (prim. Blahoslav 1861, 372). In ni pozabil poudari-
ti, da so se češki bratje od (liturgičnega) reda v katoliški cerkvi oddalji-
li v tem, »kar je slabega, in ne v onem, kar se more ob dobrem namenu
in čistem pomenu dobro uporabljati« (Blahoslav 1861, 372), Blahoslav
pa je svojo filipiko naperil zoper tiste češke brate, ki so pismo Lukaša
Pražskega razumeli kot zavrnitev vse starejše cerkvene tradicije in teo-
loške izobrazbe, zlasti pat­ristične in sholastične. Predvsem zoper Jana
Avgusto, ki naj bi leto pred nastankom Blahoslavovega besedila govoril
prav to, in proti češkobratskim duhovnikom, ki so z Avgusto soglašali;
humanist Blahoslav jih je zato prikazal kot nasprotnike (visoke oziro-
ma plemenitejše)8 izobrazbe.

V delu Filipike proti misomusom, ki ga je mogoče brati kot vnap­ rejšnjo
zavrnitev najpogostejših protiargumentov (refutatio), se Blahoslav reto-
rično razživi s figurami, ki jih je že znameniti slovaški filolog in zgodo-
vinar Pavel Josef Šafařík v 19. stoletju štel za »mojstrsko delo staročeške
retorike« (Blahoslav 1861, 372):

[104r]9 [...] Morda bo kdo rekel, da hvalim učene ljudi in učenost. Ja,
tudi jaz pravim, da hvalim oboje, učenost in znanje, pa tudi izobražene lju-
di, ne hvalim pa onih, ki svoje znanje rabijo za zlo. Naj dam primer: hva-
limo vino in pitje ali uživanje vina, toda pijanstva in pijancev ne hvalimo.
Na kratko: ne hvalimo zlorabe dobrih stvari, od Boga danih, toda abusus
non tollit rem.[10] Meč je dober, ampak nekomu more služiti za dobro, dru-
gemu pa za zlo.

Morda boš še rekel: Preveč pripisuješ temu znanju in učenim ljudem.
Res je, nekateri dobri možje pravijo, da je prav skozi učene ljudi prišlo po-
hujšanje v cerkev in da bi se to moglo prigoditi tudi Jednoti čeških bra-

8 Ta izraz je tedaj praktično brez izjeme označeval univerzitetni študij.
9 Segmentacija besedila je enaka, kot je v zadnji izdaji Blahoslavovega dela (2010).
10 Zloraba ne ukine same stvari[, ki je zlorabljena].

84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91