Page 96 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 96
razprave, študije

7. 1560, v rokopisu: Anvolimator, to jest O rotě milovné. Gre za delo, v
katerem je Blahoslav ubesedil svoj pogled, kakšen naj bi bil krščan-
ski odnos med spoloma. Avtor kara tiste posameznike, ki ne zmore-
jo krotiti lastnega »mesenega poželenja«, zavrača pa tudi tedaj raz-
širjeno stališče, da so češki bratje pravzaprav nadaljevanje adamitov
oz. valdežanov;

8. 1561, v rokopisu: O novém kancionále. Seznam pesmi in njihovih av-
torjev v češkobratskih kancionalih;

9. 1561, v rokopisu: O vyvolení Božím. Teološka razprava, ki prina-
ša Blahoslavovo interpretacijo dvajsetega poglavja Evangelija po
Mateju;

10. 1563–1565, v rokopisu: Pilné rozjímání, sluší-li Řeči Boží, Čtení sva-
tá a epištoly opovrci a na ně více kázání nečiniti. Reakcija na priza-
devanja škofa Jana Avguste, ki je želel iz češkobratske cerkve izvre-
či vso starejšo cerkveno liturgično tradicijo, vključno s perikopami,
ter uvesti novo bogoslužno podobo, ki bi temeljila le na Credu oz.
Apostolski veroizpovedi. Blahoslav zato razpravlja o kriterijih izbo-
ra beril za nedeljske in praznične Božje službe;

11. 1564, v rokopisu: Apologia pro editione cantionalis nova. Obramba
novega češkobratskega kancionala zoper kritiko Martina Žateckega;

12. 1564: prevod Novega testamenta Nový zákon vnově do češtiny pře-
ložený oz. Nový zákon z jazyku řeckého do češtiny přeložený; leta
1568 je bilo delo izdano pod naslovom Nový zákon vnově z jazyku
řeckého do češtiny přeložený, Secunda editio diligenter. Gre za naj-
pomembnejši Blahoslavov prevod, ki je nastal na podlagi grščine,
toda ob upoštevanju sodobnih latinskih, starejših čeških prevodov
Novega testamenta ter Luthrove biblije. Blahoslavova Nova zaveza
je pozneje v redigirani podobi predstavljala temeljni kamen Kralicke
biblije, izvirno pa je izšla s številnimi komentarji, razlagami in kon-
kordancami, leta 1568 pa prvič s filološkimi in kritičnimi komentar-
ji. Oboje je tedaj predstavljalo vrh češke biblicistke;

13. 1564, v rokopisu: Prokázání světlé toho, že církev svatá a její učitelé
nevěřili a nevyznávali o člověčenství Krista Pána, že by bylo nestvořené
a neučiněné. Eksegeza Jn 1,14 »Et Verbum caro factum est, et habita-

94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101