Page 124 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 124
študijski večeri

Andersenova pravljica Leteči kovček se motivno-tematsko navezuje
na kulturne in verske motive Orienta, za razliko od kulturne in verske
motivike v Snežni kraljici.

Andersen uporablja verske motive iz Egipta (piramida, sfinga), po-
ganske motive (ajda, jantar, medica), medbesedilno prepleta orientalske
(slepe) motive (biser, diamanti, srebro, svila, zlato, zofa ipd.), tudi an-
tične alegorije (Radost, Sreča, Žalost), dogajalni prostor in čas (Italija).
Pogosti so kulturni in verski motivi: čaj (Bezgova mamka, Snežna kral­
jica, Turčija), feniks (Egipt), kava (Bezgova mamka, Slavec, Snežna
kraljica), leteči kovček, pisane/travnate preproge (Orient), piramida,
puščava (Egipt), sfinga (Egipt, Srečine galoše: »Vsako truplo je sfinga
nesmrtnosti.«) (Andersen 2005, 216). Fascinacija nad orientom je vidna
tudi v strukturi pripovedovanje pravljic, kjer je očiten Šeherezadin mo-
tiv (Ajda, Bezgova mamka, Jelka, Leteči kovček, Snežna kraljica idr.).

Zanimivo je tudi, da je Andersen uporabljal tudi manj znane like iz
skandinavskega ljudskega izročila. Prvi primer je barjanka – literarni lik
barjanke se pojavlja v pravljici O deklici, ki je stopila na kruh. Opisana
je kot tista, »ki vari pivo« in je »teta malim škratovkam«: »(O) barjan-
ki pa ljudje vedo le toliko, da kadar poleti puhti od travnikov, je to za-
radi barjanke, ki vari pivo.« (Andersen 2005, 50). Drugi primer je lik
ležetrudnika, nočnega ptiča, znanega po nenavadnem oglašanju in ti-
hem letu, zaradi česar se lahko zelo približa ljudem. Po ljudskem ve-
rovanju naj bi se duh, ki so ga ravnokar izgnali, naselil v ležetrudniku
(Andersen 2005, 227).

Verski motivi se prepletajo z motivi iz praznoverja, šeg in vraževan­
ja, npr. duh, hišni škrat, močvirske vešče, povodni mož, morski kralj,
morska deklica, trinogi konj,9 troli, »svinja iz groba«,10 škrati, vešče, vile,
vilinke, vilinji kralj, žalik žena – Vilinja gora:

Najprej je treba povabiti morskega povodnega moža in njegove hčere,
ki se sicer ne zmenijo dosti za obiske na suhem, vendar jim bomo pripra-
9 Silvana Orel Kos: »Trinogi konj, po ljudskem verovanju trinogi (brezglavi) konj, ki
napoveduje smrt.« (Andersen 2005, 227)
10 Silvana Orel Kos: »Svinja iz groba – duh svinje, ki so jo živo zakopali in napovedu-
je smrt.« (Andersen 2005, 227)

122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129