Page 120 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 120
študijski večeri

koščkov, vsak košček pa ima podobnost (lastnost) celote ali je slep ver-
ski motiv večnosti.

V Snežni kraljici se poleg verskih (angel, bog, božje dete, božje kral­
jestvo, nebesa, hvalnica, psalm, molitev, večnost idr.) in indoevropskih
(svila) pojavljajo še matematični motivi (aritmetika, dva, tisoč, mili-
jon, bilijon, sto, dvajset, kilometer, snežinke): »Gerda se je še spominja-
la, kako velike in umetelne [snežinke] so bile videti, ko jih je opazovala
pod povečevalnim steklom, te pa so bile seveda čisto drugače velike in
strašljive – bile so žive, bile so predstraža snežne kraljice in najnenavad-
nejših oblik. Nekatere so bile podobne odurnim ogromnim ježevcem,
druge kolobarjem prepletenih kač, ki iztezajo glave, tretje spet majhnim
debelim medvedkom s sršečo dlako, vse pa so bile bleščeče bele, vse sne-
žinke so bile žive.« (Andersen 1998, 299)

Deklica Gerdica v snežnem kraljestvu, ki je kombinacija oriental-
skega motiva delca, ki ima lastnost celote (snežinka ima lastnost Snežne
kraljice), moli očenaš, zrak iz njenih ust zaledeni in se spremeni v svetle
angele s čeladami, ki prebadajo grozljive snežinke. To je tipičen topos
prepletanja različnih verskih motivov in redefinicije krščanskih motivov
angelov, ki v tej pravljici postanejo vojaki, ki prebadajo grozljive snežin-
ke. Le-te se ponovno razletavajo na stotine koscev, kot srce v Hafisovi
pesmi, zrcalo na začetku pravljice. Angeli »božajo noge in roke« deklici
Gerdici. Božanje angelov oz. otrok je tudi tipičen primer Andersenove
erotizacije podobe otroka in angela.

Deček Kaj se nahaja v kraljestvu Snežne kraljice, le-ta pa je predsta-
vljena kot nečustvena oseba. Deček iz vzorčkov sestavlja besede – več-
nost. V motivu ledenega kraljestva lahko prepoznamo antični Had, ki
je prilagojen kulturnim razmeram na Danskem, Laponskem in Finskem
ter severnemu siju, ki je eksplicitno omenjen v pravljici.

Andersen ženskam pogosto pripisuje nesposobnost ljubiti, tudi
Snežni kraljici. V pravljici z naslovom Metulj lahko v besedilu za otroke
prepoznamo kontekst za odrasle in značilno pisateljevo kodiranje: moš-
ki literarni lik (metulj) v bordelu, ki izbira med cvetlicami (marjetica ali
Marguerite, ljubke, male birmanke, jablanov cvet, grahova cvetka, ge-

118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125