Page 213 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 213
Jan Amos Komenský

nekatera drevesa dajo takoj spomladi svoje sadove, druga poleti, spet
druga na jesen, toda videti je, da se zgodnji cvet osuje, pozni pa dolgo
traja; podobno zgodnje sadje kratko traja, je, ko je, pozno pa dolgo zale-
že. Zato, četudi hočejo nekatere zgodnje glave hitro zleteti (pred šestim,
petim, celo pred četrtim letom), jih je kaže držati nazaj in ne kar izpus-
titi, toda priganjati k delu. Kajti kdor hoče doktorja pred njegovim ča-
som, dobi komajda bakalarja, namreč če trta od mladosti žene preveč
močno in preveč nosi, zrase in se vzdigne od tal, toda ker ji oslabi kore-
nina, ni na njej nič stalnega. Nasprotje tega so počasnejše glave, s kateri-
mi je mogoče šele v sedmem ali osmem letu sploh začeti kaj pametnega.
Zato je razumljivo, da se to, o čemer teče tukaj beseda in je nasvetova-
no, nanaša na običajno nadarjene otroke (ki jih je tudi največ). Če pa
ima kdo bistrejšega ali spet kdo bolj neumnega otroka, pa naj se posve-
tuje z učitelji in vzgojitelji.

Da je otrok že za v osnovno šolo, je videti iz naslednjih znakov:
1) Če zna, kar se je moral naučiti v materinski šoli,
2) Če je pri njem opaziti pozornost na vprašanja in kolikor toliko bistre

odgovore.

vir in literatura

Komensky, Jan Amos. 1858. Jana Amosa Komenského Informatorium školy mateřské.
Praga: Musem království Českého.

– – –. 1973. »Informatorium školy mateřské.« V Dílo Jana Amose Komenského 11, ur.
Dagmar Čapková, 225–75. Praga: Academia.

Čapková, Dagmar. 1973. »Komentarji.« V Informatorium školy mateřské, ur. Dagmar
Čapková, 225–75, Dílo Jana Amose Komenského 11. Praga: Academia.

Monroe, Will S. 1900. Comenius and the Beginnings of Educational Reform. New York:
Charles Scribnes Sons.

Novák, Jan Václav. 1932. Jan Amos Komenský, jeho život a spisy. Praga: Dědictví
Komenského.

Vinkler, Jonatan. 2018. »Češki bratje – 560 let. 2: Po Luthrovem nastopu – med re-
formo in politiko.« Stati inu obstati: revija za vprašanja protestantizma 14 (28):
83–106.

211
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218