Page 209 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 209
Jan Amos Komenský

besedo: doma in okoli doma. V četrtem letu se lahko seznanijo že z uli-
co, trgom, s sosedovimi, kako je pri stricu, pri starem očetu, stari mami,
teti itn. V petem in šestem letu pa je treba vse to utrjevati in jih naučiti
razumeti, kaj se imenuje mesto, vas, polje, gora, reka itn.

5. Treba jih je tudi naučiti, da poznajo razliko med različnimi ura-
mi dneva, da je nekaj drugega noč, nekaj drugega dan, in tudi, čemu se
pravi jutro, čemu večer, kaj je poldne, kaj je podvečer, kaj polnoč, item
kolikokrat na dan je treba jesti, spati in moliti; to bo zanje začetek kro-
nologije. Za tem morajo razumeti, da ima teden sedem dni in kako si
dnevi sledijo eden za drugim; šest jih je delovnih in sedmi praznični. In
da se na praznik posvetnih reči ne dala, temveč da se gre takrat v cer-
kev in služi Gospodu Bogu; da so prazniki trikrat na leto, božič, velika
noč in slavnost Svetega Duha, imenovana binkošti. Božič da je pozimi,
velika noč spomladi in binkošti poleti; in da je jeseni trgatev itd. Vsega
tega se bodo naučili razumeti in si zapomniti skozi navado, toda dobro
je z njimi o tem na otroški način tu in tam tudi govoriti in jih učiti, ko
je kdaj za to primeren čas.

6. Zgodovine in pomnjenja dogodenih reči jih je treba učiti takoj, ko
se jim začne razvijati govor, najprej s kratkimi, čisto otroškimi vprašan­
ji: Kdo ti je to dal? Kje si bil včeraj? Kaj pa predvčerajšnjim (pri dedu,
babici, teti itn.)? Kaj so ti dali? Kaj ti je gospod boter obljubil, ko boš šel
v šolo? Itn. Pomnjenje drugih reči pride samo in je naravno, da otro-
ku ostane, kar je videl ali slišal, zlasti če je bolj dojemljiv. Ker pa njihov
spomin začenja graditi svoj temelj, je treba paziti, da ne bo mogel zbira-
ti drugih reči kot dobre in take, ki so porabne za razumnost, poštenost
in strah Božji. Ne pred oči in ne k ušesom jim ne dajajte grdih stvari.

7. Ekonomika ali razumevanje domačih reči se začne takoj v prvem
in drugem letu, ko začenjajo spoznavati, kdo se imenuje mama, teta,
pestunja; za tem se morajo naučiti prepoznati in poimenovati tudi druge
ljudi v domači hiši. V tretjem letu morajo razumeti, da oče in mati uka-
zujeta, ostali pa ju poslušajo. V četrtem in petem letu se lahko začnejo
učiti, da poznajo svoja oblačila, katera so za praznik in katera za vsak-
danjo rabo (če jih le imajo), da vedo, kaj z njimi, da jih prenehajo trgati,
packati, luknjati in grdo drsati. Nato se lahko brez težav naučijo, čemu

207
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214