Page 17 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVII (2021), številka 33, ISSN 2590-9754
P. 17
vanja kočevar

je zasnovan kot lestvica, ki predstavlja gradacijo etničnih vezi od naj­
ohlapnejših do najtrdnejših. Avtorja tozadevno ločita tri poglavitne
stopnje razvoja etnične skupnosti, in sicer: 1) etnično kategorijo, ki jo
določa eno ali več etničnih znamenj (jezik, navade ali vera), sicer pa se
njeni člani zaradi šibke kohezije lastne skupnosti določajo bolj v odno-
su do drugih, 2) etnično mrežo, ki poseduje določene skupne instituci-
je (npr. kultna središča), in 3) etnično skupino ali etnijo, katere vodilni
sloji imajo razvit občutek skupinske solidarnosti, vsi člani skupnosti pa
delijo predniški mit o svojem izvoru in zgodovinski spomin.

Prvi poskus aplikacije omenjenega modela na zgodovinski primer
slovenske etnogeneze je bil že opravljen v drugi iz serije treh razprav
»Ali je slovenska etnična identiteta obstajala v prednacionalni dobi?
Kolektivne identitete in amplitude pomena etničnosti v zgodnjem no-
vem veku«, ki je bila objavljena v Zgodovinskem časopisu (Kočevar 2019b,
382–87). Pričujoča razprava pa bo posvečujoč se zgolj obdobju reforma-
cije konturam izpred dveh let poskusila dodati jasnejše poteze. Ob tem
velja izpostaviti še koncept »amplitud pomena etničnosti«, ki je bil prav
tako predstavljen v zgoraj omenjeni seriji razprav in je namenjen opiso-
vanju variiranja pomena etnične kategorije za nastajanje ali utrjevanje
kolektivnih identitet (Kočevar 2019b, 382–98; 2020, 39–95).

Nihanje pomena etničnosti na premici zgodovine dolgega trajanja
je treba imeti pred očmi še zlasti, ko se posvečamo raziskovanju kolek-
tivnih identitet v obdobju reformacije. Slovenska humanistika in druž-
boslovje v zadnjih desetletjih namreč pogosto opozarjata, da poglavitni
cilj jezikovnega dela protestantov ni bil »narodnobuditeljski«, temveč
verski. To sicer drži, konfesionalno obdobje, kot zgodovinopisje običaj-
no imenuje čas med letoma 1526 in 1648, je temeljilo na srednjeveški ma-
ksimi religio vinculum rei publice (Dolinar 2011, 327; Brendle 2015, 100),
kar bi v prostem prevodu pomenilo, da je vera vezivo države, vendar je
reformacija pri Slovencih, paradoksalno, trajnejše sledi kot na verskem
pustila prav na etničnem področju, in sicer zlasti s štirimi dosežki, ki so
predstavljeni v nadaljevanju.

etnično mrežo (angl. ethnic network), 3) etnično združbo (angl. ethnic association)
in 4) etnično skupino (angl. ethnic community).

15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22