Page 115 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo, letnik 20, zvezek 40 ◆ The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, volume 20, issue 40
P. 115
Temeljni dokumenti Evropske unije, ki govorijo o vključevanju otrok s poseb-
nimi potrebami, ne izhajajo iz spoznanja o nujnosti takega delovanja samo zara-
di otrok in njihovih staršev, temveč se sklicujejo na širše družbene projekte, kar
je zelo pomembno. Razvijanje odprte družbe (inclusive society) zato ne pome-
ni samo preseljevanja otrok s posebnimi potrebami iz posebnih ustanov v obi-
čajna šolska okolja, temveč pomeni tudi spreminjanje družbenega polja.
[Rutar, 2010, str. 31]
Rutar (2010, str. 31) navaja tudi, da je odprta družba »dinamično polje, ki
se spreminja, same spremembe pa ne potekajo naravno ali spontano, temveč se
je treba zanje potruditi«.
S podpisom Konvencije Združenih narodov o pravicah invalidov je Re-
publika Slovenija sprejela in uzakonila načela inkluzije. Načela inkluzije, ki so
navedena v Konvenciji (Združeni narodi, 2006), so: nediskriminacija, spošto- Loredana Sajovic ◆ IZZIVI ENAKIH MOŽOSTI GLASBENEGA IZOBRAŽEVANJA OTROK S POSEBNIMI POTREBAMI
vanje osebnega dostojanstva, pravica do lastne odločitve, neodvisnost posame-
znika, sprejemanje vsakega posameznika kot dela človeške raznolikosti, ena-
kost možnosti, omogočanje optimalnega razvoja posamezniku idr. Temeljna
pravica na področju izobraževanja pa je pravica do izobrazbe. Mednarodni do-
kument jo opredeljuje kot temeljno človekovo pravico, ki zajema vse stopnje iz-
obrazbe.
Ustava Republike Slovenije (1991) zahteve Listine Evropske unije o temelj-
nih pravicah ureja v 52. členu, po katerem imajo »otroci z motnjami v telesnem
in duševnem razvoju ter druge huje prizadete osebe pravico do izobraževanja
in usposabljanja za dejavno življenje v družbi«.
Politika inkluzije, zapisana v številnih evropskih dokumentih, ki so nastali v
zadnjih desetih letih, jasno določa, da je dobra pot k razvijanju zares odprte
družbe tista, ki temelji na spoštovanju vsakega posameznika, ne le nekaterih, ki
so se znašli v privilegiranih položajih.
[Rutar, 2010, str. 32]
Otroci s posebnimi potrebami ne smejo biti diskriminirani, kar pomeni, da ne
smejo biti izločeni iz okolij, ki so zanje najbolj primerna.
[Rutar, 2010, str. 30]
Enakost možnosti na področju izobraževanja in vključevanja pa ne izha-
ja le iz usmerjenosti v humano družbo, temveč tudi iz dejstev, da smo ljudje kot
posamezniki izjemno raznoliki in da nas kot družbo prav to bogati.
115