Page 116 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo, letnik 20, zvezek 40 ◆ The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, volume 20, issue 40
P. 116

Zakaj INKLUZIJA za otroke s posebnimi potrebami
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 40
               v glasbenem šolstvu


               Inkluzija je logična posledica humane družbe in napredkov v razvoju raznih
               vej znanosti, še posebej nevroznanosti. Bistvo inkluzije je prilagajanje vzgoj-
               no-izobraževalnega dela posamezniku, kar vodi v spremembe izobraževalne-
               ga sistema.
                   Po 2. členu Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP)
               (2020) so otroci s posebnimi potrebami »otroci z motnjami v duševnem ra-
               zvoju, slepi in slabovidni otroci oziroma otroci z okvaro vidne funkcije, gluhi
               in naglušni otroci, otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani ot-
               roci, dolgotrajno bolni otroci, otroci s primanjkljaji na posameznih področjih
               učenja, otroci z avtističnimi motnjami ter otroci s čustvenimi in vedenjskimi
               motnjami, ki potrebujejo prilagojeno izvajanje programov vzgoje in izobraže-
               vanja z dodatno strokovno pomočjo ali prilagojene programe vzgoje in izobra-
               ževanja oziroma posebne programe vzgoje in izobraževanja«. Velikokrat se na-
               štete motnje med seboj kombinirajo. Tako govorimo o otrocih z več motnjami.
                   Glasbeni pedagogi, psihologi, utemeljitelji najrazličnejših teorij razvoja
               človekove osebnosti, različnih metodoloških sistemov na področju vzgoje in iz-
               obraževanja otrok so si kljub različnim pristopom delovanja na razvoj človeka
               edini: glasba je odločilnega pomena pri razvoju otrokovega intelekta, ustvar-
               jalnosti, njegovih matematičnih, logičnih in prostorskih sposobnosti, duhov-
               nega razvoja, razvoja emocij. Pogosto jo štejejo kot največjo od vseh umetno-
               sti (Denac, 2002; Pesek, 1997), zato mora imeti in ohranjati pomembno mesto
               v vzgojno-izobraževalnem sistemu za vse otroke, saj je to ena izmed njihovih
               osnovnih pravic.
                   Sodobna glasbena nevropsihologija je s svojimi raziskovalnimi dognanji
               povzročila velike premike na področju razumevanja številnih učinkov glasbe
               na psihofizično funkcioniranje človeka (Habe, 2018). Glasba je sredstvo za ce-
               lostno učenje, ki omogoča pridobivanje znanj, veščin in spretnosti na prijeten
               ter učinkovit način. Celostno učenje vključuje celotno osebnost posameznika,
               aktivno vlogo učenca, poudarja pomen čustev in motivacije, upošteva spozna-
               nja o učinkovitosti delovanja možganov, poudarja pomen veččutnih izkušenj
               ter vodi do znanja z visoko vrednostjo prenosa in dolgoročnimi učnimi učin-
               ki (Habe, 2018).
                   Ob tem, ko se otroci vključujejo v glasbene dejavnosti, razvijajo glasbene
               sposobnosti, te pa se integrirajo v druge procese učenja. Gre torej za interakcijo
               nekih spretnosti in znanj, ki niso samo glasbene, ampak splošne in pomembne
               v celostnem razvoju otroka. (Denac, 2002)
                   Našteta dejstva nas silijo v odgovorno ravnanje v odnosu do dela z otro-
               ki s posebnimi potrebami in našega pedagoškega prispevka k njihovemu na-
               predku. Ne le da imajo ti otroci še posebej radi glasbo, da kažejo do nje sponta-

               116
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121