Page 37 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 37
glasbe kot časovne umetnosti, se takšen pristop v tradicionalni glasbeni anali-
zi, ki se osredotoča na elemente glasbenega stavka, do sedaj ni veliko uporabljal,
saj se dojemanje glasbe še vedno povezuje predvsem s subjektivnim in individu-
alnim. S pomočjo zmogljivih digitalnih tehnologij, ki so odprle pot novim raz-
iskavam s področja aplikativne psihologije, pa menimo, da je znanost dosegla
pomemben premik v iskanju razlag tudi za ta vidik glasbene umetnosti.
Avtorji različnih definicij operete le-to povezujejo z opero in glasbenim
gledališčem, govorjenim besedilom, s humorjem, z lahkotnostjo, romantično
sentimentalnostjo in s plesom, izpostavljajo pa tudi njej zgodovinski kontekst
(Neubauer, 2008; Cambridge University Press, b. l.; Encyclopedia Britannica,
b. l.a; Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU, b. l.). Kot nasle-
dnika operete Neubauer (2008) omenja muzikal.
Gre torej za zgodovinsko zvrst, ki je doživela svoj vzpon, višek in zaton v Miha Nahtigal ◆ KOMPOZICIJSKI PROCES USTVARJANJA MLADINSKE OPERETE V 21. STOLETJU
19. in v prvi polovici 20. stoletja, ali pa lahko opereta išče svoje mesto tudi v so-
dobnosti? Spletni brskalnik Google pritrjuje prvi hipotezi, saj z njim ne uspe-
mo najti niti enega rezultata, ki bi vseboval besedno zvezo contemporary oper
etta (angl.). Po drugi strani pa ohlapna definicija operete dopušča fleksibilnost,
ki je po mnenju avtorja prispevka ključna lastnost neke zvrsti pri njeni pre-
novi in prilagoditvi potrebam modernega občinstva. Bower idr. (2013) opere-
te opisujejo kot »žanr brez meja«, ki lahko črpa značilnosti iz številnih dru-
gih žanrov, ne da bi bistveno spremenil ton ali pristop. Poleg tega se opereta že
po svoji definiciji osredotoča na komponente, ki jim sodobna umetnost ne na-
menja pretirane pozornosti: razumljivost, lahkotnost in zabavo. Opereto smo
izbrali, ker menimo, da ima kot taka potencial, da postane vstopna točka manj
izkušenega občinstva v svet klasične glasbe, preko »sodobne operete« pa bi
občinstvo lahko navdušili tudi za zahtevnejše in kompleksnejše glasbene zvr-
sti, kakršna je sodobna opera.
Metode in potek dela
Danosti
Preden smo začeli s pisanjem operete, smo se seznanili z danostmi, ki so zu-
naj območja našega vpliva, ter ustrezno prilagodili načrt. Opereto Špedici
ja Stradivarius je naročila Glasbena šola Logatec z namenom proslavitve 50.
obletnice glasbene šole. Med izrecnimi željami naročnika je bila predstavitev
čim širših kapacitet glasbene šole, med drugim učencev inštrumentov in pe-
tja, učencev baleta, mladinskega godalnega orkestra Veris ter zunanjih sode-
lavcev, kot je simfonični orkester Cantabile. Z vsebinske plati je šlo v bistvu za
promocijo glasbene šole; organizatorji so želeli, da opereta inspirativno vpliva
na mlado občinstvo, da ga spodbuja k poglobitvi v klasično glasbo in k vpisu
v glasbeno šolo ter da to naredi na humoren in lahkoten način. Želeli so tudi,
37