Page 40 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 40

Kompozicijski pristopi
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 41
               Preplet različnih odrskih umetnosti


               Umeščanje različnih odrskih umetnosti zahteva uporabo le-tem prilagojenih
               kompozicijskih metod. Libreto operete je bil sestavljen iz pétih in igranih de-
               lov, dodali smo še inštrumentalne dele, orkestrske dele s solo violino, vključi-
               ti pa je bilo treba tudi balet. Vključitev učenk baleta je zahtevala odseke sta-
               tičnega ritma. Arije in zbori so bili sestavljeni iz kitic ter refrenov, pri katerih
               smo si prizadevali prekiniti monotonost ponavljanja s stopnjevanjem napeto-
               sti in spreminjanjem inštrumentacije. Najprostejši so bili inštrumentalni od-
               seki, ki pa so večinoma vsebovali solo violinistične ali pa baletne vložke. Tudi
               pri postavljanju zasedb smo sledili načelu večkratne uporabe. Če bi se kakšna
               od zasedb v toku predstave pojavila le enkrat, bi pri občinstvu namreč to lah-
               ko ustvarilo vtis tujka oz. presenečenja, z večkratno pojavitvijo različnih za-
               sedb in njihovih kombinacij pa smo poskrbeli za občutek zaokrožene ter pove-
               zane glasbene forme.
                   Iz programa je razvidno, da se napetost v smislu količine dogajanja in šte-
               vila oseb na odru stopnjuje proti sredini predstave, ko se bližamo proti koncu,
               pa se zmanjša, saj se znajdemo v intimnejši situaciji, kjer se nasprotujoča pog-
               leda Ninike in njenega očeta neposredno soočita. V »Finalu«, ki se zgodi po
               srečnem razpletu, smo poskrbeli za dramski višek, ko se v eni skladbi naenkrat
               pojavijo vse zasedbe. Skladba se začne z inštrumentalnim uvodom, sledi otro-
               ški zbor z medigro solo violine, nato pa deli besedila, ki jih posamezno poje-
               jo Ninika, mama in oče ter se tudi vsebinsko nanašajo na njihove osebnosti. V
               drugi instrumentalni medigri na oder pridejo še baletke.
                   V opereti imajo pomembno vlogo solistični violinski vložki, ki predsta-
               vljajo neke vrste rdečo nit. Solo violina se pojavi kar v devetih glasbenih de-
               lih, kar je tri dele več, kot je število delov s solo otroškim sopranom, ki ga poje
               glavna junakinja, Ninika. Opereta ne vsebuje uglasbljenih recitativov, pojavlja-
               jo pa se predigre in poigre, v katerih se ob glasbi dogaja tudi dramsko dogajanje.

               Razmerje med amaterskim in profesionalnim

               Strokovnjaki trdijo, da se ljudje o pridobivanju znanja največ naučimo empirič-
               no, iz lastnih izkušenj (Mencin, 2017). Soustvarjanje predstave torej učinkovi-
               teje stimulira zanimanje mladih za klasično glasbo kot bi ga zgolj njen ogled.
               Poleg tega sodelovanje pri nastajanju operete pozitivno vpliva še na vrsto dru-
               gih kompetenc, kot so pismenost, večjezična komunikacija, matematične, teh-
               nične, osebne, socialne, učne, podjetniške kompetence in kompetence kul-
               turne zavesti ter izražanja, ter bi kot tako lahko predstavljalo pomemben del
               splošnega neformalnega izobraževanja (Kovačič, 2019).
                   Kot cilj smo si zadali vključevanje učencev Glasbene šole Logatec v ustvar-
               jalni proces nastajanja operete  Špedicija Stradivarius ob hkratni ohranitvi


               40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45