Page 40 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 40
Kompozicijski pristopi
glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 41
Preplet različnih odrskih umetnosti
Umeščanje različnih odrskih umetnosti zahteva uporabo le-tem prilagojenih
kompozicijskih metod. Libreto operete je bil sestavljen iz pétih in igranih de-
lov, dodali smo še inštrumentalne dele, orkestrske dele s solo violino, vključi-
ti pa je bilo treba tudi balet. Vključitev učenk baleta je zahtevala odseke sta-
tičnega ritma. Arije in zbori so bili sestavljeni iz kitic ter refrenov, pri katerih
smo si prizadevali prekiniti monotonost ponavljanja s stopnjevanjem napeto-
sti in spreminjanjem inštrumentacije. Najprostejši so bili inštrumentalni od-
seki, ki pa so večinoma vsebovali solo violinistične ali pa baletne vložke. Tudi
pri postavljanju zasedb smo sledili načelu večkratne uporabe. Če bi se kakšna
od zasedb v toku predstave pojavila le enkrat, bi pri občinstvu namreč to lah-
ko ustvarilo vtis tujka oz. presenečenja, z večkratno pojavitvijo različnih za-
sedb in njihovih kombinacij pa smo poskrbeli za občutek zaokrožene ter pove-
zane glasbene forme.
Iz programa je razvidno, da se napetost v smislu količine dogajanja in šte-
vila oseb na odru stopnjuje proti sredini predstave, ko se bližamo proti koncu,
pa se zmanjša, saj se znajdemo v intimnejši situaciji, kjer se nasprotujoča pog-
leda Ninike in njenega očeta neposredno soočita. V »Finalu«, ki se zgodi po
srečnem razpletu, smo poskrbeli za dramski višek, ko se v eni skladbi naenkrat
pojavijo vse zasedbe. Skladba se začne z inštrumentalnim uvodom, sledi otro-
ški zbor z medigro solo violine, nato pa deli besedila, ki jih posamezno poje-
jo Ninika, mama in oče ter se tudi vsebinsko nanašajo na njihove osebnosti. V
drugi instrumentalni medigri na oder pridejo še baletke.
V opereti imajo pomembno vlogo solistični violinski vložki, ki predsta-
vljajo neke vrste rdečo nit. Solo violina se pojavi kar v devetih glasbenih de-
lih, kar je tri dele več, kot je število delov s solo otroškim sopranom, ki ga poje
glavna junakinja, Ninika. Opereta ne vsebuje uglasbljenih recitativov, pojavlja-
jo pa se predigre in poigre, v katerih se ob glasbi dogaja tudi dramsko dogajanje.
Razmerje med amaterskim in profesionalnim
Strokovnjaki trdijo, da se ljudje o pridobivanju znanja največ naučimo empirič-
no, iz lastnih izkušenj (Mencin, 2017). Soustvarjanje predstave torej učinkovi-
teje stimulira zanimanje mladih za klasično glasbo kot bi ga zgolj njen ogled.
Poleg tega sodelovanje pri nastajanju operete pozitivno vpliva še na vrsto dru-
gih kompetenc, kot so pismenost, večjezična komunikacija, matematične, teh-
nične, osebne, socialne, učne, podjetniške kompetence in kompetence kul-
turne zavesti ter izražanja, ter bi kot tako lahko predstavljalo pomemben del
splošnega neformalnega izobraževanja (Kovačič, 2019).
Kot cilj smo si zadali vključevanje učencev Glasbene šole Logatec v ustvar-
jalni proces nastajanja operete Špedicija Stradivarius ob hkratni ohranitvi
40