Page 283 - Lazar, Irena, Aleksander Panjek in Jonatan Vinkler. Ur. 2020. Mikro in makro. Pristopi in prispevki k humanističnim vedam ob dvajsetletnici UP Fakultete za humanistične študije, 2. knjiga. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 283
ografija kot dopolnilo

Ernest Ženko

UP FHŠ, Oddelek za medijske študije in Inštitut za medkulturne študije
ernest.zenko@fhs.upr.si

Uvod

I never read,

I just look at pictures.
(Andy Warhol)

V pričujočem besedilu bomo izhajali iz navidez obrobne opazke, ki jo
Walter Benjamin leta 1931 zapiše ob koncu svojega pregleda dotedanje poti
fotografskega medija z naslovom Mala zgodovina fotografije. Čeprav je to
kratko delo usmerjeno v nastanek in pretekli razvoj fotografije, si avtor do-
voli tudi misel, ki se navezuje na njeno prihodnost: »'Analfabet prihodno-
sti,' tako je bilo rečeno, 'ne bo tisti, ki ne bo znal brati, marveč tisti, ki ne bo
znal fotografirati.' A mar ni manj kot analfabet tisti fotograf, ki ne zna bra-
ti lastnih podob?« (Benjamin 1998, 103)

S pomočjo tega zapisa, ki nastane devetdeset let po Daguerrovi iznajd-
bi fotografskega postopka in devetdeset let pred našim časom, bomo sku-
šali osvetliti kontekst in ideje, na podlagi katerih je Benjamin fotografijo
povezal s pismenostjo in sklepal, da bo njen pomen v prihodnosti presegel
tistega, ki ga ima pisava. V ta namen bomo pisavo interpretirali v kontekstu
filozofije medijev, ki z vračanjem k njenim začetkom poišče ustrezno razu-
mevanje prvega tehnološkega medija v Platonovem pojmu pharmakona in
Derridajevem pojmu dopolnila.

doi: https://doi.org/10.26493/978-961-293-049-3.659-672 659
   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288