Page 83 - Lazar, Irena, Aleksander Panjek in Jonatan Vinkler. Ur. 2020. Mikro in makro. Pristopi in prispevki k humanističnim vedam ob dvajsetletnici UP Fakultete za humanistične študije, 2. knjiga. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 83
indeter minatezza e non-specificità dell’articolo italiano

nic, objavljene med leti 1989 in 2011 in namenjene učencem, dijakom in štu-
dentom, ki se italijanščine učijo kot maternega, drugega ali tujega jezika.

Partitivni člen je v italijanščini dvoumen, saj lahko besedno zvezo, v
kateri se nahaja, interpretiramo tako kot specifično ali kot nespecifično,
medtem ko njegova odsotnost to dvoumnost odpravi. Opuščanje člena kot
posledica nedovršene gramatikalizacije nedoločnega člena, označuje na-
mreč zgolj nespecifične samostalniške besedne zveze, vendar je ta distink-
cija mogoča le še v množini. Strukturo brez člena lahko danes uporabimo
le z osebkom, ki se nahaja za glagolom v neakuzativnih povedih (frasi inac-
cusative) ali s predmetom v tožilniku. Poleg tega se razlikovanje med speci-
fičnimi in nespecifičnimi samostalniškimi besednimi zvezami izgubi tudi
v primeru nekaterih fonoloških, skladenjskih ali pomenoslovnih restrikcij.

Skoraj vse analizirane slovnice se tej temi izogibajo, fenomen pojas-
nijo le površno s približnimi ali posplošenimi razlagami, ki veljajo tudi za
druge strukture in rabe člena. Uporabljena terminologija se razlikuje med
posameznimi avtorji, pogosto sta struktura s partitivnim členom in tista
brez prikazani kot sinonimni, kar je lahko zavajajoče za študente. Razlage
in pravila – če so sploh navedeni – le deloma držijo, so preširoko zastav-
ljeni in se razlikujejo med različnimi slovnicami. Zgledi v podporo ta-
kim razlagam in pravilom ne prikažejo vseh možnosti rabe in restrikcij.
Osredotočajo se le na nekatere tipične strukture, kar lahko vodi v napačno
posplošitev pravil. Poudarjena je predvsem raba v nikalnih povedih, ki naj
bi bila tipična, čeprav ni nobene omejitve glede rabe v pozitivnih povedih.
Le slovnica namenjena univerzitetnim študentom prikaže situacijo jasno in
navede vse kontekste rabe ter pomenske razlike. Vse ostale slovnice ne po-
dajo dovolj podrobne razlage in na tak način puščajo učečim nemalo dvo-
mov glede pomenskih razlik in pravilne uporabe omenjene strukture.

Summary
The Italian article between indefiniteness and non-specificity
in pedagogical grammars

Italian articles are among words with the major frequency of use, which
makes them very interesting for linguistic research. Although they are
grammatical words, they convey meaning to the phrases in which they ap-
pear. The survey analyses how eleven pedagogical grammars published
from 1989 to 2011 and written for the target group of pupils and students
who learn Italian as mother tongue, as second or as a foreign language,
represent the omission of the article in indefinite plural nominal phras-

459
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88