Page 24 - Možnosti aktivnega staranja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju s postopnim uvajanjem mladih v poklice.
P. 24
meri dobre prakse aktivnega staranja v Evropski uniji
4. se lahko pomembno povečata medgeneracijska solidarnost in delovna
motivacija z izkoriščanjem starostne raznolikosti v delovnem okolju.
Nekatere specifične kompetence, kot so natančnost, zanesljivost in spo-
sobnost komuniciranja s kolegi, starši in z drugimi, označujejo/odlikujejo
predvsem številne starejše zaposlene. Raziskave kažejo, da so lahko starejši
zaposleni – razporejeni na pravih delovnih mestih glede na svoje posamezne
spretnosti – zelo produktivni (Naegele in Walker, 2006).
Nekatere države članice EU pa se soočajo tudi z drugo posebno težavo:
mlajši usposobljeni zaposleni se v iskanju boljših priložnosti za življenje in
delo selijo v bogatejše in razvitejše države, zato na njihovih nacionalnih trgih
dela zmanjkuje kvalificirane delovne sile. Pravočasno vlaganje v kvalifikacije
starejših zaposlenih bi bil lahko pomemben ukrep pri izogibanju omenje-
nim težavam. Evropska komisija je pred kratkim poročala, da zaposlovanje
in zadrževanje učiteljev, zlasti med tistimi v zgodnji dobi kariere, ostaja ve-
lik izziv predvsem na Švedskem (European Commission, 2017a). Med letoma
2010/2011 in 2018/2019 se je namreč število študentov v obveznem izobraže-
vanju povečalo za 11 (z 886.000 na 1 milijon), rast pa naj bi se nadaljevala
vsaj do leta 2030 (Cerna, 2019). Na Švedskem pa se sočasno pojavlja doda-
tna težava, saj ima starejšo generacijo učiteljev, kjer bi se moral vsak deseti
učitelj v obveznem šolanju upokojiti v naslednjih petih letih (European Com-
mission, 2017a; 2017b). Po napovedih švedske nacionalne agencije za izobra-
ževanje se mora 227.000 učiteljev v obdobju 2017–2031 ustrezno kvalificirati,
da bi zadovoljili povpraševanje naraščajoče študentske populacije. Vendar
ocene kažejo, da se bo v tem obdobju kvalificiralo samo 145.000 učiteljev, kar
bo do leta 2031 povzročilo pomanjkanje več kot 80.000 učiteljev (European
Commission, 2017a; 2017b).
Možnosti upokojitve učiteljev in drugih strokovnih delavcev v vzgoji
in izobraževanju na Škotskem
Dvig običajne pokojninske dobe
Normalna pokojninska doba člana škotskega učiteljskega pokojninskega sis-
tema (STPS): v okviru pokojninskih reform britanske in škotske vlade, ki so
začele veljati med letoma 2010 in 2015, imajo učitelji in večina drugih javnih
služb upokojitveno starost, ki je enaka POV. Vlada Združenega kraljestva naj
bi do leta 2046 POV povečala na 68 let in na 69 let približno deset let pozneje.
Leta 2013 je vlada Združenega kraljestva napovedala, da bo ta povišanja dvi-
govala na približno deset let (Options for Retirement – Scotland, b. l.).
22
4. se lahko pomembno povečata medgeneracijska solidarnost in delovna
motivacija z izkoriščanjem starostne raznolikosti v delovnem okolju.
Nekatere specifične kompetence, kot so natančnost, zanesljivost in spo-
sobnost komuniciranja s kolegi, starši in z drugimi, označujejo/odlikujejo
predvsem številne starejše zaposlene. Raziskave kažejo, da so lahko starejši
zaposleni – razporejeni na pravih delovnih mestih glede na svoje posamezne
spretnosti – zelo produktivni (Naegele in Walker, 2006).
Nekatere države članice EU pa se soočajo tudi z drugo posebno težavo:
mlajši usposobljeni zaposleni se v iskanju boljših priložnosti za življenje in
delo selijo v bogatejše in razvitejše države, zato na njihovih nacionalnih trgih
dela zmanjkuje kvalificirane delovne sile. Pravočasno vlaganje v kvalifikacije
starejših zaposlenih bi bil lahko pomemben ukrep pri izogibanju omenje-
nim težavam. Evropska komisija je pred kratkim poročala, da zaposlovanje
in zadrževanje učiteljev, zlasti med tistimi v zgodnji dobi kariere, ostaja ve-
lik izziv predvsem na Švedskem (European Commission, 2017a). Med letoma
2010/2011 in 2018/2019 se je namreč število študentov v obveznem izobraže-
vanju povečalo za 11 (z 886.000 na 1 milijon), rast pa naj bi se nadaljevala
vsaj do leta 2030 (Cerna, 2019). Na Švedskem pa se sočasno pojavlja doda-
tna težava, saj ima starejšo generacijo učiteljev, kjer bi se moral vsak deseti
učitelj v obveznem šolanju upokojiti v naslednjih petih letih (European Com-
mission, 2017a; 2017b). Po napovedih švedske nacionalne agencije za izobra-
ževanje se mora 227.000 učiteljev v obdobju 2017–2031 ustrezno kvalificirati,
da bi zadovoljili povpraševanje naraščajoče študentske populacije. Vendar
ocene kažejo, da se bo v tem obdobju kvalificiralo samo 145.000 učiteljev, kar
bo do leta 2031 povzročilo pomanjkanje več kot 80.000 učiteljev (European
Commission, 2017a; 2017b).
Možnosti upokojitve učiteljev in drugih strokovnih delavcev v vzgoji
in izobraževanju na Škotskem
Dvig običajne pokojninske dobe
Normalna pokojninska doba člana škotskega učiteljskega pokojninskega sis-
tema (STPS): v okviru pokojninskih reform britanske in škotske vlade, ki so
začele veljati med letoma 2010 in 2015, imajo učitelji in večina drugih javnih
služb upokojitveno starost, ki je enaka POV. Vlada Združenega kraljestva naj
bi do leta 2046 POV povečala na 68 let in na 69 let približno deset let pozneje.
Leta 2013 je vlada Združenega kraljestva napovedala, da bo ta povišanja dvi-
govala na približno deset let (Options for Retirement – Scotland, b. l.).
22