Page 63 - Možnosti aktivnega staranja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju s postopnim uvajanjem mladih v poklice.
P. 63
Politika načrtovanja potreb in ponudbe v vzgoji in izobraževanju

na posameznih področjih ukrepi zaradi demografskih sprememb prilagojeni
različnim starostnim skupinam (Vlada Republike Slovenije, 2017).

Spremenjena starostna struktura prebivalstva in posledično zmanjšanje
ponudbe delovne sile ob sedanji urejenosti trga dela in pokojninskega sis-
tema bi sčasoma lahko zmanjšala možnosti za gospodarsko rast, zato so po-
trebne prilagoditve na trgu dela in področju izobraževanja, ki bodo zagoto-
vile daljše ostajanje v delovni aktivnosti in učinkovito izkoriščanje sposobno-
sti vseh generacij. Demografske spremembe zmanjšujejo delež prebivalstva,
starega od 20 do 64 let, kar bi ob sedanji urejenosti trga dela in pokojninskega
sistema ter migracijskih tokovih v prihodnosti zmanjšalo ponudbo delovne
sile in omejevalo možnosti za zagotavljanje in povečevanje blaginje prebi-
valstva. Podaljševanje trajanja življenja zato zahteva daljše trajanje delovne
aktivnosti (zgodnejši vstop v zaposlitev in poznejše upokojevanje). Izkušnje
drugih držav kažejo, da k podaljšanju trajanja delovne aktivnosti lahko pri-
speva tudi delno upokojevanje.

Politika načrtovanja potreb in ponudbe v vzgoji in izobraževanju
Vlada izdaja soglasja k obsegu vpisa v vse študijske programe, tudi peda-
goške. Naloge ne opravlja toliko na podlagi dejansko ugotovljenih potreb
po diplomantih, temveč na podlagi predlogov visokošolskih institucij. De-
mografske projekcije, gibanje vpisa, število zaposlenih učiteljev in vrste za-
poslitev spremlja in objavlja Statistični urad Republike Slovenije (2020). Mini-
strstvo za izobraževanje, znanost in šport vodi evidenco o vseh udeležencih
izobraževanja, spremlja statistične podatke o vpisu, oddelkih in zaposlitvah
v vrtcih in šolah. Nekatere podatke zbira in jih uporablja tudi samo za admi-
nistrativne namene, zlasti za financiranje (izplačevanje plač). Razmerja med
številom učencev in številom učiteljev določa pristojno ministrstvo s pred-
pisi (normativi). V njih so določena pravila o oblikovanju oddelkov in skupin,
število pedagoškega osebja in podobno.

Razpis vpisa, odločitev o vpisu in oblikovanju oddelkov, sistemizacijo de-
lovnih mest in razporeditev osebja po oddelkih – vse to opravijo vodstva
vrtcev in šol. Pri tem morajo upoštevati zakone, ministrove predpise in vo-
ljo ustanovitelja oz. financerja, ki odobrita končno število oddelkov in pre-
dlagano sistemizacijo delovnih mest. Za vrtce so to občine, za osnovne šole
soodločata država (za standardni program) in občina (za nadstandardni pro-
gram), za srednje šole pa samo država. Na podlagi sistemizacije delovnih
mest in pridobljenih soglasij ravnatelj razpiše prosta delovna mesta za na-
slednje šolsko leto.

Vodstva šol oz. ustanovitelji lahko potrebe po učiteljih načrtujejo za več
let vnaprej le okvirno. Odločanje o vpisu v pedagoški študij je v pristojnosti

61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68