Page 65 - Možnosti aktivnega staranja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju s postopnim uvajanjem mladih v poklice.
P. 65
Upokojevanje in pokojnine pedagoških in strokovnih delavcev
kazenski postopek zaradi kaznivega dejanja, ne more skleniti pogodbe o za-
poslitvi ali opravljati dela na področju vzgoje in izobraževanja. Prav tako ne
more na tem področju delati oseba, ki je bila pravnomočno obsojena zaradi
kaznivega dejanja zoper spolno nedotakljivost. Ob zaposlitvi mora oseba de-
lodajalcu posredovati veljavno dokazilo o nekaznovanosti (Eurydice, 2019).
Upokojevanje in pokojnine pedagoških in strokovnih delavcev
Vzgojitelji in učitelji se lahko upokojijo po splošnih pogojih, ki jih določa
Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (2006; 2012). Pravica do
starostne pokojnine je odvisna od dopolnjene starosti in pokojninske dobe.
Hkrati morata biti izpolnjena oba pogoja, a se razlikujeta glede na spol.
Za pridobitev pravice do starostne pokojnine v letu 2020 mora zavarova-
nec (moški in ženska) hkrati izpolnjevati pogoja starosti in pokojninske dobe
(ZPIZ-2, 27. člen): starost 60 let in 40 let pokojninske dobe brez dokupa ali
starost 65 let in najmanj 15 let zavarovalne dobe.
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je leta 2019
pripravilo spremembe Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju in
spremembe Zakona o urejanju trga dela. Sprejete spremembe zvišujejo po-
kojnine za bodoče upokojence, z višjo pokojnino in dodatnimi odmernimi
odstotki se stimulira tiste, ki se bodo odločili podaljšati svojo zaposlitev, zvi-
šuje pa se tudi nadomestilo za brezposelnost in krepi ukrepe za hitrejšo akti-
vacijo brezposelnih oseb. Novela Zakona o pokojninskem in invalidskem za-
varovanju tako sledi dvema ključnima ciljema: (1) zagotovitvi primernejšega
dohodka za varno starost z dvigom odmernih odstotkov in (2) podaljševanju
delovne aktivnosti s spodbudami za ostajanje v zavarovanju ter z zagotavlja-
njem sočasnega prejemanja višjega dela pokojnine.
Na ta način ministrstvo ocenjuje, da bo v zaposlitvi ostalo več posamezni-
kov, tako za polni kot za krajši delovni čas (Zakon o pokojninskem in invalid-
skem zavarovanju (ZPIZ-2), 2020). Zakon o spremembah in dopolnitvah Za-
kona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2G) (2019), ki je začel
veljati s 1. januarjem 2020, ne spreminja samih pogojev upokojevanja in pri-
naša druge spremembe pri povečevanju deleža odmere pokojnine.
Pokojninski skladi osnovnega pokojninskega zavarovanja se polnijo s pri-
spevki aktivne generacije za pokojninsko generacijo, praznijo pa z izplačeva-
njem le-teh prejšnji aktivni generaciji. Osnovno pokojninsko zavarovanje in
medgeneracijsko pogodbo mora uravnavati država ter pri tem slediti tren-
dom demografskega gibanja in spremenjenim gospodarskim razmeram. Po-
leg slednjega morajo države sistemske rešitve iskati v smeri skrbi za etične in
osebnostne spremembe posameznikov v družbi.
63
kazenski postopek zaradi kaznivega dejanja, ne more skleniti pogodbe o za-
poslitvi ali opravljati dela na področju vzgoje in izobraževanja. Prav tako ne
more na tem področju delati oseba, ki je bila pravnomočno obsojena zaradi
kaznivega dejanja zoper spolno nedotakljivost. Ob zaposlitvi mora oseba de-
lodajalcu posredovati veljavno dokazilo o nekaznovanosti (Eurydice, 2019).
Upokojevanje in pokojnine pedagoških in strokovnih delavcev
Vzgojitelji in učitelji se lahko upokojijo po splošnih pogojih, ki jih določa
Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (2006; 2012). Pravica do
starostne pokojnine je odvisna od dopolnjene starosti in pokojninske dobe.
Hkrati morata biti izpolnjena oba pogoja, a se razlikujeta glede na spol.
Za pridobitev pravice do starostne pokojnine v letu 2020 mora zavarova-
nec (moški in ženska) hkrati izpolnjevati pogoja starosti in pokojninske dobe
(ZPIZ-2, 27. člen): starost 60 let in 40 let pokojninske dobe brez dokupa ali
starost 65 let in najmanj 15 let zavarovalne dobe.
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je leta 2019
pripravilo spremembe Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju in
spremembe Zakona o urejanju trga dela. Sprejete spremembe zvišujejo po-
kojnine za bodoče upokojence, z višjo pokojnino in dodatnimi odmernimi
odstotki se stimulira tiste, ki se bodo odločili podaljšati svojo zaposlitev, zvi-
šuje pa se tudi nadomestilo za brezposelnost in krepi ukrepe za hitrejšo akti-
vacijo brezposelnih oseb. Novela Zakona o pokojninskem in invalidskem za-
varovanju tako sledi dvema ključnima ciljema: (1) zagotovitvi primernejšega
dohodka za varno starost z dvigom odmernih odstotkov in (2) podaljševanju
delovne aktivnosti s spodbudami za ostajanje v zavarovanju ter z zagotavlja-
njem sočasnega prejemanja višjega dela pokojnine.
Na ta način ministrstvo ocenjuje, da bo v zaposlitvi ostalo več posamezni-
kov, tako za polni kot za krajši delovni čas (Zakon o pokojninskem in invalid-
skem zavarovanju (ZPIZ-2), 2020). Zakon o spremembah in dopolnitvah Za-
kona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2G) (2019), ki je začel
veljati s 1. januarjem 2020, ne spreminja samih pogojev upokojevanja in pri-
naša druge spremembe pri povečevanju deleža odmere pokojnine.
Pokojninski skladi osnovnega pokojninskega zavarovanja se polnijo s pri-
spevki aktivne generacije za pokojninsko generacijo, praznijo pa z izplačeva-
njem le-teh prejšnji aktivni generaciji. Osnovno pokojninsko zavarovanje in
medgeneracijsko pogodbo mora uravnavati država ter pri tem slediti tren-
dom demografskega gibanja in spremenjenim gospodarskim razmeram. Po-
leg slednjega morajo države sistemske rešitve iskati v smeri skrbi za etične in
osebnostne spremembe posameznikov v družbi.
63