Page 48 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 48
Janja Gabruč

nemu gospodarstvu pri lažjemu in hitrejšemu okrevanju po posledicah
zdravstvene krize oziroma izboljšanju gospodarskega položaja na pod-
ročju potrošnje turizma. Kot že omenjeno, so bili v letu 2020 v sistem
turističnih bonov vključeni samo ponudniki nastanitvenih storitev, kar
pomeni, da so pozitivni ekonomski učinki povečane domače turistične
potrošnje blagodejno vplivali le na ta segment turističnih ponudnikov.
V tem pogledu je interventni zakon iz leta 2021 pravičnejši, saj v sistem
turističnih bonov vključuje širšo skupino ponudnikov storitev (z iu p g t,
2021); upravičenci so v dobrem mesecu dni največji delež turističnih bo-
nov unovčili pri ponudnikih nastanitvenih obratov (45 ), temu sledijo
gostinski obrati (35 ), kultura (15 ) in šport (6 ), pri čemer je bilo od
15 odstotkov bonov, porabljenih v kulturi, več kot tri četrtine namenjenih
za nakup učbenikov in delovnih zvezkov (Stegnar, 2021).

Prve informacije in statistični podatki o turističnih bonih 2020 so v pr-
vem mesecu unovčevanja (Finančna uprava Republike Slovenije, 2020f)
pokazali tudi relativno neenakomerno prostorsko porazdelitev turistične
potrošnje. Unovčevanje turističnih bonov (Finančna uprava Republike
Slovenije, 2020f) se je že v prvem mesecu pomembno koncentriralo v
obalnih občinah – Piranu, Izoli, Kopru in Ankaranu –, vrednost tam
unovčenih bonov pa je bila najvišja v celotni Sloveniji in v primeru ob-
čine Piran že presegla milijon evrov. Občina Izola se po vrednosti unovče-
nih bonov uvršča na drugo mesto, z vrednostjo od 600.000 do 1.000.000
evrov, pri čemer velja izpostaviti, da le še tri občine na celotnem obmo-
čju Slovenije dosegajo omenjeno vrednost unovčenih bonov, in sicer so
to občina Kranjska gora, Podčetrtek in Moravske toplice. Na tretje me-
sto pa se uvrščajo občine z vrednostjo unovčenih bonov do 350.000 do
600.000 evrov, med katerimi sta ponovno kar dve obalni občini, ter samo
štiri druge občine iz ostale Slovenije. Podoben trend prostorsko neenako-
merne turistične potrošnje je zaslediti tudi v naslednjem obdobju unov-
čevanja turističnih bonov (Finančna uprava Republike Slovenije, 2020b;
2020č). Z vidika (ne)vključenih ponudnikov v sistem turističnih bonov in
njihovih (ne)pridobljenih ekonomskih koristi iz naslova (ne)unovčenih
bonov je omenjeno dejstvo relativno neugodno: po podatkih f u r s je
ekonomske koristi od unovčevanja bonov po prvem mesecu (oziroma od
19. do 30. junija 2020) imelo le 23  vseh (aktivnih) nastanitvenih obratov
(Finančna uprava Republike Slovenije, 2020c). Omenjeno dejstvo kaže
na relativno omejen pozitiven ekonomski vpliv mehanizma turističnih
bonov na povečevanje ekonomske trajnosti slovenskega turizma kot ce-
lote, saj je turistična potrošnja prostorsko koncentrirana in omejena na

48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53