Page 44 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 44
Janja Gabruč

in 2021 oziroma t. i. Turistični b on in b on21, katerih namen je odprava
posledic epidemije v turizmu oziroma izboljšanje gospodarskega polo-
žaja na področju turistične potrošnje (z i u o ope, 2020, 35. člen; z i u -
p g t, 2021). Po podatkih medijskega portala (Stegnar, 2021), pridobljenih
od Finančne uprave Republike Slovenije (v nadaljevanju f u r s), je bilo
unovčenih 63 odstotkov lanskih bonov, letošnjih bonov pa je bilo že v pr-
vem mesecu unovčenih kar 22 odstotkov. V našem prispevku se bomo
prvenstveno orientirali na turistične bone, izdane v letu 2020, in z njimi
povezana poročila in analize, ki jih pripravlja furs.

Turistični boni oziroma t. i. boni so prenosljivi med sorodniki (v ravni
vrsti do drugega kolena, torej med starimi starši, starši, otroci zakonca ali
zunajzakonskega partnerja in vnuki), zakonci in zunajzakonskimi par-
tnerji, partnerji v sklenjeni in nesklenjeni partnerski zvezi ter med otroci
in njihovimi zakonitimi zastopniki in jih je mogoče do konca leta 2021
unovčiti za nastanitev ali nastanitev z zajtrkom (samo) pri izvajalcih de-
javnosti nastanitvenega obrata. Ti po standardni klasifikaciji dejavnosti
zajemajo hotele in druge podobne nastanitvene obrate, počitniške do-
move in letovišča, turistične kmetije s sobami, oddajanje zasebnih sob go-
stom, planinske domove in mladinska prenočišča, avtokampe ter druge
nastanitve za krajši čas. Z unovčitvijo bona ponudnik storitve oziroma
upravičenec od f u r s prejme sredstva v višini unovčenega bona, ki ga
upravičenci lahko unovčijo v celoti ali delno. Način unovčitve bona, po-
vračilo sredstev ter način vodenja in upravljanja evidence bonov potekajo
preko informacijskega sistema fu rs (z iu o ope, 2020, 35. člen).

Prvo poročilo f u r s (Finančna uprava Republike Slovenije, 2020e)
vsebuje nekaj zanimivih osnovnih podatkov o turističnih bonih, in sicer:
skupno število upravičencev do bona znaša 2.047.261; skupna vrednost
bonov je 356.858.450 evrov; število nastanitvenih obratov, ki so vključeni
v sistem financiranja s turističnimi boni, znaša 9.005 ponudnikov turi-
stičnih storitev.

turistini boni kot program socialnega turizma
Turistični boni so kot javnofinančni mehanizem v svoji zasnovi izrazito
družbenoinkluzivni mehanizem, ki je v turistično potrošnjo vključil vse
rezidente Slovenije, kar je pomembna značilnost t. i. inkluzivnega modela
socialnega turizma. Turistične bone torej lahko razumemo kot program
inkluzivnega socialnega turizma, katerega cilj je spodbuditi in v turistično
potrošnjo vključiti kar najširši del družbe (Minnaert idr., 2013b). Druga
pomembna značilnost programov socialnega turizma oziroma kriterij,

44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49