Page 259 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 259
družbeno-politična vloga in kultur no-izobr aževalno poslanstvo ...

Društvo, ki je imelo med 75 in 120 članov, je redno prirejalo Liederta­
fle (pa tudi t. im. Sommerliedertafel, Winterliedertafel, Herbstliedertafel in
Folkliedertafel), sodelovalo pri različnih družbenih in kulturnih dogodkih
v mestu in pri predstavah ptujskega gledališča. Nastopi moškega pevske-
ga zbora so bili bodisi samostojni bodisi v sodelovanju z ženskim zborom,
ki se je sčasoma oblikoval znotraj društva, razvijalo je tudi pevske kvarte-
te ter prepevalo ob spremljavi orkestra Musikvereina. Prireditve so poteka-
le v prostorih nemško orientiranih društev, kot je dvorana Kazina (Casino
Halle) ali Nemški dom (Deutsches Heim), pa tudi drugod in so bile dobro
obiskane.12 Uspešno delovanje Männergesang Vereina je bilo skladno z dej-
stvom, da so imeli Nemci proti koncu 19. stoletja in do prve svetovne vojne v
mestih Spodnje Štajerske vse ključne položaje v gospodarstvu in politiki, še
najbolj pa v občinskih upravah. Tako ne čudi, da je imel Männergesan Ve­
rein, ki so ga vodili pomembni nemški uradniki, moralno in finančno pod-
poro pri uresničevanju svojega nacionalno usmerjenega programa. Sloven-
ci so bili v tem kontekstu v slabšem položaju. Utrjevanje nemštva je bilo v
zadnjem desetletju pred prvo svetovno vojno s podporo ponemčevalnih or-
ganizacij, kot sta bili Sachulverein in Südmark, še uspešnejše. Uresničevanje
ciljev vseh društev pa je bilo odvisno od povezovanja političnega programa
s kulturno dejavnostjo. Tako je bilo v navadi, da sta obe nacionalni strani
privabljali na prireditve, manifestacije in na nacionalno politične shode z
vabili, ki so za zaključek napovedovali kulturni program in ples ali podob-
no. Kadar razvedrilni program ni bil organiziran, je bila udeležba izjemno
nizka, kar dokazuje, da sta imela kulturni in zabavni program pri utrjeva-
nju nacionalnih idej ključno vlogo.13

Zborovsko petje slovenskih posvetnih pesmi v organiziranih pevskih
skupinah se je v primerjavi z nemškimi Liedertafli, ki so nastajali od zgo-
dnjega 19. stoletja, razvilo šele z ustanavljanjem čitalnic z začetkom 60. let.
Čitalnične bésede so v razvoju skupnega petja orale ledino tudi na sloven-
skem Štajerskem. Ptujska Narodna čitalnica je nastala leta 1863, pobudniki
pa so v pozivu k ustanovitvi zapisali, da si bo društvo prizadevalo za dušev-
no rast, izobraževanje v slovenskem jeziku in kulturni razvoj slovenskega

12 Koter, »'Pettauer Männergesangverein' and its political and socio-cultural context«,
245.

13 ZAP, Chronik von Pettau II 1886–1892. R-74 (dalje KRONIKA II), 161.

257
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264