Page 310 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 310
glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo

pri oblikovanju mariborske kulture. Vse šolske prireditve so pospremile
številne ocene v dnevnem časopisju, ki je prinašalo nehvaležno subjektivno
mnenje piscev kritik. Poudariti je potrebno poročanje mariborskega nem-
škega časnika Marburger Zeitung. V slednjem so nemški poročevalci, med
njimi posebej dr. Eduard Butchar, društvu izkazovali posebej veliko po-
zornosti in naklonjenosti, kar zaradi nacionalne usmerjenosti časnika ve-
lja upoštevati kot resno in objektivno kritiko. Rezultatom dela glasbene šole
so večinoma bili naklonjeni tudi slovenski poročevalci. Eduard Butchar je
po produkciji v šolskem letu 1929/30 v Marburger Zeitung zapisal, da je šola
ena izmed najboljših v državi. Če upoštevamo poročevalčevo nacionalno
pripadnost in njegovo skoraj gotovo seznanjenost z delom drugih glasbe-
nih ustanov moremo sklepati, da objavljeni članki odražajo objektivno in
premišljeno kritiko. Njegovo pisanje navsezadnje potrjuje tudi dejstvo, da
so samo dva meseca kasneje učenci glasbene šole pripravili zahteven kon-
cert Dvořakovega Mrtvaškega ženina.24 Dokaz velikih hotenj in želja glas-
bene šole je zelo odmevno gostovanje (prav tako z Mrtvaškim ženinom) v
Beogradu, kamor je pod vodstvom Josipa Hladka Bohinjskega odpotovalo
250 učencev.25 Veliko kritik nastopov učencev sta objavila skladatelja Vasilij
Mirk in Karol Pahor, sicer tesno povezana z mariborsko GM. Mirk kot vod-
ja pevskega zbora in Pahor kot učitelj na glasbeni šoli. Njuno utemeljeno in
kritično ter strokovno vrednotenje moremo razumeti kot nepristransko.
Toliko bolj pa je vendar verjeti ocenjevalcem produkcij in koncertov, ki niso
prihajali iz okolja mariborske GM. Eden takšnih je bil Marijan Lipovšek,
profesor na konservatoriju GM. Ob 20-letnici delovanja GM Maribor je za-
pisal, da so učenci šole »pokazali prilično visoko stopnjo zrelosti, tehnične iz­
vežbanosti in muzikalnega znanja.«26

Dokaj tehten in prepričljiv pokazatelj vloge mariborske GM je tudi ve-
liko število člankov, objavljenih v dnevnem časopisju. Največ prispevkov
so objavljali Jutro, Mariborski večernik Jutra, Marburger Zeitung, Slovenec,

24 Dr. E. B. [Eduard Butchar], »Schüleraufführung in der 'Glasbena Matica'«, Marbur­
ger Zeitung 70, št. 73 (16. marec 1930): 10, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:-
DOC-RSW1NCCZ.

25 Anon., »Lep sprejem gojencev mariborske Glasbene Matice v Beogradu«, Jutro 12, št.
33 (10. februar 1931): 2, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-1REHQIGD;
Tone Potokar, »Mariborska Glasbena Matica v Belgradu«, Slovenec 59, št. 36 (14. fe-
bruar 1931): 6, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-S2OOEAU7; Anon.,
»Laskave kritike koncerta mariborske Glasbene Matice v Beogradu«, Jutro 12, št. 35
(12. februar 1931): 2, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:doc-DRR9XM0F.

26 Marijan Lipovšek, »Jubilejna proslava šole mariborske Glasbene Matice«, Jutro 20, št.
120 (25. maj 1939): 9, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-GF5PAKX6.

308
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315