Page 211 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 211

izbira tempa mozartovih del – skozi minsko polje zgodovinskih virov





























            Slika 2: Drugi začetek 4. stavka K. 458; vir: Neue Mozart Ausgabe (1962) [v javni domeni].

                               34
                                        35
            Kirnberger,  Schulz  ali Türk . A razlago za spremembo lahko najdemo
                       33
            celo brez nanašanja na pisanja Leopolda, saj o njej priča že natančen pre-
            gled Wolfgangovih popravkov: v prvotni obliki stavka je v tretjem taktu nad
            vsako noto moral napisati staccato artikulacijo, ki je na istem mestu v 2/4
            taktu ne najdemo. To bi lahko pomenilo, da se je Mozart raje kot za prihra-
            nek časa, ki ga prinaša manj črnih not v alla breve taktovskem načinu, od-
            ločil za prihranek časa pri pisanju staccatov. Stavki v 2/4 taktovskem načinu
            so torej lažje artikulirani kot tisti v alla breve, kar se, nazadanje, dobro skla-
            da tudi z mnenjem drugih teoretikov, kot je Daniel Gottlieb Türk:
                 Večji kot so taktni deli ali glavni časi taktovskega načina, težja mora biti
                 izvedba. Tako je na primer skladba v 3/2 taktu izvedena z večjo težo, kot
                 če bi bila v 3/4, sploh pa v 3/8 taktovskem načinu. 36
            33   Johann Philipp Kirnberger, Die Kunst des reinen Satzes in der Musik: aus sicheren
                 Grundsatzen hergeleitet und mit deutlichen Beyspielen erläutert (Berlin: Decker und
                 Hartung, 1774), 106.
            34   Johann Abraham Peter Schulz, »Tact«, v Allgemeine Theorie der Schönen Künste, ur.
                 Johann Georg Sulzer (Leipzig: Wiedmannsche Buchhandlung, 1779), 258–69.
            35   Türk, Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und Lernende,
                 360.
            36   »Je größer die Takttheile oder Hauptzeiten einer Taktart sind, je schwerer muß der Vor-
                 trag seyn. So wird z.B. ein Tonstück im 3/2 weit schwerer vorgetragen, als wenn es im 3/4


                                                                              211
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216