Page 267 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 267

pomen harmonsko-oblikovne analize v skladbah i. petrića in a. srebotnjaka ...
                                                                 7
            Carlos Salzedo je v svoji metodi Modern Study of the Harp  to tehniko igra-
            nja na harfo opisal:
                 Eolski akordi navzgor so igrani s čim hitrejšim zdrsom prsta čez stru-
                 ne (pedali so natančno določeni). Toni posameznega akorda morajo biti
                 zaigrani skoraj sozvočno. Roka mora biti brezhibno postavljena v nor-
                 malni poziciji. Ko je akord zaigran, je treba prst pospraviti v dlan, med-
                 tem ko naslednji prst že igra novi akord. Prstni red je zapisan ob akor-
                 du. Eolski akordi navzdol so igrani po enakem principu z zdrsom palca
                 navzdol. 8
                 V uvodnem delu Andante, con espressione se izmenjujeta bolj ritmič-
            no statičen del (dve osminki in polovinka) z melodično bolj monotonim
            unisono odsekom. Unisono doseže z melodijo v desni roki, ki jo podvoji s
            flažoleti v levi roki. Eolski glissando nas pripelje v speven, bolj dinamičen
            del Più mosso. Melodijo v desni roki, ki je zapisana v tričetrtinskem taktu,
            spremlja leva roka v šestosminskem taktovskem načinu (glej primer št. 2).
            Polimetrija se pojavi vsak drugi takt. V 19. taktu stavek doseže dinamič-
            ni višek. V variirani reprizi (35. takt), sekundo nad uvodom, skladatelj na-
            mesto arpeggiev navzgor uporabi arpeggie navzdol, ki jim sledi unisono del,
            drugačen od tistega v začetku skladbe. Zadnji akord je Des-dur trozvok z
            dodano nono z osnovo kvartno-kvintnega akorda v levi roki, kjer prav tako
            začutimo vpliv impresionizma.

            Tabela 2: Oblikovni elementi Preludija št. 2 skladatelja Alojza Srebotnjaka

                           Andante, con
             TEMPO                      A piacere     Più mosso    Tempo primo
                           espressione
                                                      izmenjava
             TAKTOVSKI     tričetrtinski  kot kadenca  šestosminskega    tričetrtinski
             NAČIN
                                                      in tričetrtinskega
             OBSEG         1.–13. takt  14. takt      15.–34. takt  35.–43. takt
                                                      Dinamični višek   Variirana
                           Flažoleti, arpe-
             POSEBNOSTI                 Eolski glissando.  v 19. taktu, občas- repriza z arpeggii
                           ggii.
                                                      na polimetrija.  navzdol.
                 S harfistično tehničnega vidika je ta preludij zahtevnejši od prvega,
            predvsem zaradi polimetrije, ki se pojavi v 15. taktu. Polimetrijo je težko
            doseči, saj morata roki igrati metrumsko neodvisno druga od druge. V tem
            preludiju ima leva roka večje razdalje v poziciji, kar zahteva dovolj veliko
            dlan. Prvič v skladbi so uporabljeni flažoleti, ki jih harfisti glede na slovenski
            7    Carlos Salzedo, Modern Study of the Harp (New York: G. Schirmer, Inc., 1921).
            8    Ibid., 13–4.


                                                                              267
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272