Page 271 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 271

pomen harmonsko-oblikovne analize v skladbah i. petrića in a. srebotnjaka ...
            kvintni akordi, nad katerimi zvenijo eolski glissandi. Kvinte ostanejo po-
            membne do konca skladbe, vendar v drugem delu v ospredje stopijo septi-
            me, ki dosežejo večjo težo v razloženih septimah s skoki od 10. takta dalje.
            V tem taktu se s septimo začne fraza, ki nas spominja na dvoglasno inven-
            cijo, in se razvija do viška skladbe v 27. taktu. Od 20. do 28. takta je po-
            membno slediti bas liniji, saj nas začetni pedalni ton G v arpeggiih po pada-
            jočih poltonih pripelje do tona C.
                 Leggerissimo, etero se začne s hitri pasažami v tihi dinamiki. V 36.
            taktu skladatelj ponovno uporabi non arpeggiato akorde iz 7. takta sklad-
            be, ki kot podlaga zvenijo enaki melodiji, predstavljeni v različnih regi-
            strih. Stavek se konča s sozvočjem kvinte na tonu A, potrojeno v oktavah z
            arpeggiem.

                 Preludij št. 5

            Preludij št. 5 je sinteza motivov preteklih stavkov in ima klasično obliko
            ABA: A-del Allegro, quasi rustico ter B-del Meno mosso. V A-delu se po-
            javljajo razložene oktave v triosminskem taktovskem načinu, ki prelomi-
            jo metrum.


            Tabela 5: Oblikovni elementi Preludija št. 5 skladatelja Alojza Srebotnjaka

             TEMPO         Allegro, quasi rustico  Meno mosso  Tempo primo
             OBSEG         1.–49. takt       50.–73. takt      74.–112. takt
             TAKTOVSKI     izmenjava dvočetrtin-  dvočetrtinski  izmenjava dvočetrtin-
             NAČIN         skega in triosminskega              skega in triosminskega
                           Dinamični višek    Kvintni in terčni akordi,   Sinteza 3. preludija, di-
                           v 47. taktu, izmenjava    uporaba flažoletov, pod-
             POSEBNOSTI    kvartno-kvintnih    vajanje tem v različnih   namično in harmonsko
                                                               lažni konec, repriza
                           in terčnih akordov,    registrih, sinteza 2. in 4.   z začetkom v 74. taktu.
                           sinteza 1. in 3. preludija. preludija.
                 Na začetku dela A najdemo ponavljajoče se kvartne akorde v levi roki,
            ki se izmenjujejo s terčnimi akordi v desni roki. Prelomljeni so s forte okta-
            vami v triosminskem taktovskem načinu, nato pa se akordi ponovijo, ven-
            dar so zamenjani med rokama. Spreminjajoči se taktovski način iz dvoče-
            trtinskega v triosminskega spominja na tretji stavek. Ponavljajoči se akordi
            vpeljejo ritmično in harmonsko monotonost stavka. V 37. taktu skladatelj
            vpelje temo, ki nas spominja na prvi preludij, vendar je melodija v levi roki
            namesto v četrtinkah napisana v osminkah. Prekinjena je s fortissimo okta-
            vami v triosminskem taktovskem načinu, ki so tudi dinamični višek sklad-
            be (47. takt), ki mu sledi generalna pavza.


                                                                              271
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276