Page 268 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 268
glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
učni načrt spoznajo že v 4. razredu. Pri arpeggiih je treba natančno sledi-
ti smeri igranja. Eolski glissandi v 14. taktu pa izvajalcu omogočajo več iz-
razne svobode.
Preludij št. 3
Preludij št. 3 je ritmično bolj razgiban, po obliki pa nekoliko spominja na
rondo. Allegretto, leggiero nakazuje, da želi skladatelj izvajalca opozoriti,
da tempo ni prehiter. Ta stavek učenci navadno izvajajo prehitro in nečis-
to z vidika brenčanja strun, kar ponovno podkrepi skladateljevo poznava-
nje inštrumenta. Izmenjava petosminskega in dvočetrtinskega taktovskega
načina, ki se vedno pojavi le za en takt, nakazuje vpliv makedonske glasbe,
9
ki je v Srebotnjakovih skladbah pogost (npr. Sonatina za violino in klavir –
10
1957, Pet makedonskih plesov za godalni orkester – 1976, Macedonica – Co-
llage za skupino različnih instrumentov – 1978).
11
Tabela 3: Oblikovni elementi Preludija št. 3 skladatelja Alojza Srebotnjaka
TEMPO Allegretto, leggiero
TAKTOVSKI NAČIN izmenjava petosminskega z dvočetrtinskim
DINAMIČNI VIŠEK 88. takt
Unisono, ki se prek terčnega protipostopnega
A 1 1.–22. takt
gibanja razvije, le osminke.
B 23.–53. takt Monotonost leve roke, hemiole.
1
STRUKTURA A 2 54.–71. takt Dodane osminske pavze glede na A .
Zrcalni ritem, imitacija, bikordalnost
C 72.–98. takt in bimodalnost, udarci po resonančnem trupu,
dinamični višek, hemiole.
Variirana repriza, hemiole, udarci
A 3 99.–139. takt
po resonančnem trupu.
Začeti temi, ki je podvojena v treh oktavah, sledi terčno protiposto-
pno gibanje iz istega tona. Ta tema se v variirani obliki ponovi večkrat skozi
skladbo (11.–20. – septimo višje, 54.–71. – oktavo višje z dodanimi pavzami,
9 Alojz Srebotnjak, Sonatina za violino in klavir (Ljubljana: Društvo slovenskih skla-
dateljev, Ed. DSS 266, 1954).
10 Alojz Srebotnjak, Pet makedonskih plesov za godalni orkester (Ljubljana: Društvo
slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1050, 1976).
11 Alojz Srebotnjak, Macedonica – Collage za skupino različnih instrumentov (Ljub-
ljana: Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1108, 1978).
268