Page 268 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 268

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
            učni načrt spoznajo že v 4. razredu. Pri arpeggiih je treba natančno sledi-
            ti smeri igranja. Eolski glissandi v 14. taktu pa izvajalcu omogočajo več iz-
            razne svobode.

                 Preludij št. 3
            Preludij št. 3 je ritmično bolj razgiban, po obliki pa nekoliko spominja na
            rondo. Allegretto, leggiero nakazuje, da želi skladatelj izvajalca opozoriti,
            da tempo ni prehiter. Ta stavek učenci navadno izvajajo prehitro in nečis-
            to z vidika brenčanja strun, kar ponovno podkrepi skladateljevo poznava-
            nje inštrumenta. Izmenjava petosminskega in dvočetrtinskega taktovskega
            načina, ki se vedno pojavi le za en takt, nakazuje vpliv makedonske glasbe,
                                                                              9
            ki je v Srebotnjakovih skladbah pogost (npr. Sonatina za violino in klavir  –
                                                        10
            1957, Pet makedonskih plesov za godalni orkester  – 1976, Macedonica – Co-
            llage za skupino različnih instrumentov  – 1978).
                                                 11
            Tabela 3: Oblikovni elementi Preludija št. 3 skladatelja Alojza Srebotnjaka

             TEMPO             Allegretto, leggiero
             TAKTOVSKI NAČIN   izmenjava petosminskega z dvočetrtinskim
             DINAMIČNI VIŠEK   88. takt
                                               Unisono, ki se prek terčnega protipostopnega
                               A 1  1.–22. takt
                                               gibanja razvije, le osminke.
                               B    23.–53. takt  Monotonost leve roke, hemiole.

                                                                       1
             STRUKTURA         A 2  54.–71. takt  Dodane osminske pavze glede na A .
                                               Zrcalni ritem, imitacija, bikordalnost
                               C    72.–98. takt  in bimodalnost, udarci po resonančnem trupu,
                                               dinamični višek, hemiole.
                                               Variirana repriza, hemiole, udarci
                               A 3  99.–139. takt
                                               po resonančnem trupu.

                 Začeti temi, ki je podvojena v treh oktavah, sledi terčno protiposto-
            pno gibanje iz istega tona. Ta tema se v variirani obliki ponovi večkrat skozi
            skladbo (11.–20. – septimo višje, 54.–71. – oktavo višje z dodanimi pavzami,
            9    Alojz Srebotnjak, Sonatina za violino in klavir (Ljubljana: Društvo slovenskih skla-
                 dateljev, Ed. DSS 266, 1954).
            10   Alojz Srebotnjak, Pet makedonskih plesov za godalni orkester (Ljubljana: Društvo
                 slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1050, 1976).
            11   Alojz Srebotnjak, Macedonica – Collage za skupino različnih instrumentov (Ljub-
                 ljana: Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1108, 1978).


            268
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273