Page 276 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 276

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
                 Preludij (1954)
            Tudi skladbi Preludij in Scherzino sta posvečeni takrat skladateljevi ženi
            Pavli Uršič.  Deli sta bili objavljeni skupaj, vendar se lahko izvajata loče-
                       19
            no, saj ne gre za cikel, ki bi imel posebne oblikovne, harmonske ali stilske
            povezave.
                 Preludij je zahteven predvsem zaradi številnih premikov pedalov, ki
            jih je mogoče glede na zapisane v notah še nekoliko olajšati. V 84 taktih je
            treba pedale prestaviti kar stošestkrat. Skladba je ločena v dolge fraze, ki
            se med seboj karakterno razlikujejo. Karakterje in tempe je skladatelj opi-
            sal sam na začetku fraz, treba jih je natančno upoštevati. Celotna skladba
            je napisana v dvočetrtinskem taktovskem načinu. Razdeljena je na šest de-
            lov. Večja ločnica je po vsakih dveh delih, saj je pred začetkom 3. in 5. skla-
            datelj napisal korono.

            Tabela 7: Oblikovni elementi skladbe Preludij skladatelja Iva Petrića


             TEMPO                  OBSEG                 POSEBNOSTI
                                                          Kvartno-kvintni akordi,
             Tempo rubato           1.–11. takt
                                                          dolgi arpeggii.
                                                          Melodija v levi in nato v desni
             Sostenuto              12.–30. takt
                                                          roki, šestnajstinke.
                                                          Dinamični višek skladbe,
             Meno mosso             30.–41. takt
                                                          kvartno-kvintna sozvočja.
             Recitando              42.–56. takt          Imitacija petja.
                                                          Flažoleti v obeh rokah,
             Lento-Sostenuto        57.–72. takt
                                                          pomembnost kvint.
             Rubato-Largo           73.–84. takt          Repriza prvega dela.
                 Uvodnemu počasnemu akordičnemu delu v decrescendu sledi gibanje
            kvintno-kvartnih akordov v sekundah. V 12. taktu se začne drugi del, kjer
            je melodija predstavljena v oktavah leve roke. V 21. taktu so prvič upora-
            bljene šestnajstinke, med katerimi je skrita melodija v desni roki, označena
            z vratovi navzgor. V tretjem delu najdemo dinamični višek skladbe v po-
            navljajočih se akordih v 36. taktu, ki jim sledi popolnoma umirjen četrti del
            Recitando, ki imitira petje (glej notni primer št. 9). Peti del se začne s flažo-
            leti v obeh rokah in temelji na uporabi kvint. V 73. taktu se ponovi začetek,
            kot kratka repriza, ki ji doda dva akorda, s katerima sklene skladbo. Pogos-
            te razlike v dinamiki naredijo skladbo še bolj zanimivo za poslušalce.
            19   Ivo Petrić, Preludij in Scherzino za harfo (Frankfurt: Musikverlag Wilhelm Zimmer-
                 mann, ZM 1720, 1954).


            276
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281