Page 276 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 276
glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
Preludij (1954)
Tudi skladbi Preludij in Scherzino sta posvečeni takrat skladateljevi ženi
Pavli Uršič. Deli sta bili objavljeni skupaj, vendar se lahko izvajata loče-
19
no, saj ne gre za cikel, ki bi imel posebne oblikovne, harmonske ali stilske
povezave.
Preludij je zahteven predvsem zaradi številnih premikov pedalov, ki
jih je mogoče glede na zapisane v notah še nekoliko olajšati. V 84 taktih je
treba pedale prestaviti kar stošestkrat. Skladba je ločena v dolge fraze, ki
se med seboj karakterno razlikujejo. Karakterje in tempe je skladatelj opi-
sal sam na začetku fraz, treba jih je natančno upoštevati. Celotna skladba
je napisana v dvočetrtinskem taktovskem načinu. Razdeljena je na šest de-
lov. Večja ločnica je po vsakih dveh delih, saj je pred začetkom 3. in 5. skla-
datelj napisal korono.
Tabela 7: Oblikovni elementi skladbe Preludij skladatelja Iva Petrića
TEMPO OBSEG POSEBNOSTI
Kvartno-kvintni akordi,
Tempo rubato 1.–11. takt
dolgi arpeggii.
Melodija v levi in nato v desni
Sostenuto 12.–30. takt
roki, šestnajstinke.
Dinamični višek skladbe,
Meno mosso 30.–41. takt
kvartno-kvintna sozvočja.
Recitando 42.–56. takt Imitacija petja.
Flažoleti v obeh rokah,
Lento-Sostenuto 57.–72. takt
pomembnost kvint.
Rubato-Largo 73.–84. takt Repriza prvega dela.
Uvodnemu počasnemu akordičnemu delu v decrescendu sledi gibanje
kvintno-kvartnih akordov v sekundah. V 12. taktu se začne drugi del, kjer
je melodija predstavljena v oktavah leve roke. V 21. taktu so prvič upora-
bljene šestnajstinke, med katerimi je skrita melodija v desni roki, označena
z vratovi navzgor. V tretjem delu najdemo dinamični višek skladbe v po-
navljajočih se akordih v 36. taktu, ki jim sledi popolnoma umirjen četrti del
Recitando, ki imitira petje (glej notni primer št. 9). Peti del se začne s flažo-
leti v obeh rokah in temelji na uporabi kvint. V 73. taktu se ponovi začetek,
kot kratka repriza, ki ji doda dva akorda, s katerima sklene skladbo. Pogos-
te razlike v dinamiki naredijo skladbo še bolj zanimivo za poslušalce.
19 Ivo Petrić, Preludij in Scherzino za harfo (Frankfurt: Musikverlag Wilhelm Zimmer-
mann, ZM 1720, 1954).
276