Page 300 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 300

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
                 Jera Petriček
                 Dirigentka Gertrud Herliczka
            Dirigentka Gertrud Herliczka se je rodila leta 1904 na Dunaju in je med le-
            toma 1927 in 1939 dirigirala več kot sto koncertov s profesionalnimi orke-
            stri. Ko pišem o njej, si zastavljam več vprašanj. Kakšna je narava dirigent-
            skega dela? Kako ga lahko opišemo v vsej njegovi kompleksnosti? Poleg tega
            pa je tu še en zanimiv vidik: zakaj je pomembno biti ženska za dirigentskim
            pultom? V tem prispevku razmišljam o pomenu vizualnega za dirigenta,
            pri tem pa se opiram na knjigo dirigenta Marka Wiggleswortha. Ugota-
            vljam, da je bil spol Gertrud Herliczke izziv za kritike, ki so recenzirali njen
            nastop na nekem koncertu z Münchensko filharmonijo leta 1938. Na podla-
            gi teorije umetniških svežnjev Theodorja Schatzkija pristopam k dirigira-
            nju kot k svežnju praks. Po Schatzkijevem mnenju so konvencije značilnost
            sveta umetnosti, ki je neizogibno prepleten z drugimi družbenimi svetovi.
            Ena od konvencij sveta klasične glasbe je dirigent moškega spola. To je tudi
            posledica polarizacije spolov, kot je pokazala Karin Hausen. Kritiki so bili
            nad dirigiranjem Gertrud Herliczke navdušeni, zato lahko domnevamo, da
            je izpolnjevala zahteve svežnja dirigentskih praks, morala pa se je spopasti
            s predsodki do svojega spola. Ta borba je še vedno prisotna v svetu umetno-
            sti, zlasti na področju dirigiranja.
                 Ključne besede: dirigent, dirigentka, konvencija, umetniški svežnji,
                 vizualni vidik

                 Tjaša Ribizel Popič
                 Raziskovanje muzikološkega diskurza: preliminarna metaanaliza slovenskih znanstvenih
                 člankov
            Ta študija podaja korpusnojezikoslovno metaanalizo, da bi ugotovila ne-
            katere prevladujoče trende v muzikološki literaturi, objavljeni v štirih ug-
            lednih slovenskih znanstvenih revijah. Cilj raziskave je s sestavo korpusa
            muzikoloških člankov napraviti vir za analizo prevladujočih tem, jezikov-
            nih vzorcev in premikov v znanstvenem fokusu skozi čas. Združevanje
            korpusne lingvistike z metaanalitičnimi pristopi omogoča sistematično
            preučevanje obsežnih besedilnih podatkov, kar omogoča kvantitativni
            vpogled v razvoj in značilnosti muzikološkega diskurza v Sloveniji. Ugoto-
            vitve osvetljujejo tematski in metodološki razvoj na tem področju ter ponu-
            jajo dragocene perspektive za raziskovalce in pedagoge, ki jih zanima na-
            predek muzikoloških študij na nacionalni in mednarodni ravni. Poleg tega
            ta pristop predpostavlja, da bo vir (korpus) prosto dostopen drugim razi-


            300
   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305