Page 51 - Kavur, Boris. Devet esejev o (skoraj) človeški podobi. Založba Univerze na Primorskem, Koper 2014.
P. 51
ce in kosti,
ki se jih išče

Za razumevanje osnovne koncepcije opic v srednjem veku si moramo
najprej ogledati njihovo simbolno vrednost, kot se je izražala v sred­
njeveških besedilih ter se je posledično zrcalila v srednjeveški ter zgod­
nje novoveški likovni produkciji. Razlage, ki so se v trenutku spoznanja nji-
hovih človeških lastnosti zatekle k pojasnitvi s pomočjo odmika od božanske
milosti oziroma k božanski kazni, ki je opice postavila na podčloveško raven,
bi lahko sledili iz antične tradicije naprej. Slednja je na eni strani njihovo stan­
je razlagala kot kazen za dejanje, na drugi strani pa je kot prispodobo uporab­
ljala njihovo nemoralnost ter drugačnost.

V okviru Heraklovega cikla je ohranjena zgodba, ki pravi, da je Zevs za-
radi prevzetnosti, ko sta v Efezu spečemu Heraklu ukradla orožje, spremenil
maloazijska Kerkopa v pritlikavi bitji z repi – spremenil ju je v opici. Negativ-
no podobo opice pa je pojačal še Ezop v svojih basnih, ko je opisoval, da opica
rodi dva otroka in medtem ko enega zanemarja, drugega tako tesno stiska k
sebi, da ga zaduši. Podobno je zgodbo izpeljal tudi Plinij Starejši, ki je poudar-
jal, da so opice nežne živali, vendar včasih s svojim stiskanjem mladiče umori-
jo. Tudi Cicero je v De Natura Deorum (I, 35, 97) menil, da je: »Simia quam
similis turpissima bestia nobis.« (Čeprav nam je opica najpodobnejša žival, je
najneumnejša.) Na drugi strani pa sta Galen in Aristotel pretiravala v ana-
tomski podobnosti opic in ljudi. Pravzaprav so opice že v antičnem obdob-
ju uporabljali kot primerjalno sredstvo za opisovanje človeškega stanja – He-
raklit je citiran v Platonovem Hippiji Večjem menil, da je najlepša opica grda
v primerjavi z ljudmi ter da je najpametnejši človek v primerjavi z bogom opi-
ca (Janson 1952, 14–15). Okoli 175 je Tacijan, ki je samega sebe imenoval Asiri-
jec, začel napad na grško tradicijo. V svojem kasnejšem delu je omenil, da je v
preteklosti že napisal De animalibus, izgubljeno razpravo, v kateri je pokazal,

opice in kosti, ki se jih 51
išče
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56