Page 58 - Nemec Rudež, Helena, ur. 2015. Soustvarjanje v turizmu. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 58
Soustvarjanje v turizmu

letovanja otrok, ki imajo znotraj organizacije že od samega nastanka velik
pomen – »ker so letovanja eden pomembnih dejavnikov za zdravje, vzgo-
jo in rekreacijo vseh otrok, sodi ta program v dejavnost domala vseh društev
in zvez v mreži ZPMS; letovanja so bila vedno stalnica delovanja ZPMS in
imajo dolgo tradicijo« – »vlada LRS, Svet za prosveto in kulturo je leta 1951
ustanovil Upravo za počitniške kolonije in šolske kuhinje«. Pomembna zna-
čilnost letovanj je tudi ta, da so od samega začetka množično obiskana oz.
množično organizirana oz. da gre za t. i. skupinske počitnice – »leta [1951]
je letovalo 26.844 otrok iz vse Slovenije – letovanja so bila organizirana kot
tabori, zdravstvene kolonije ob morju ali v hribih, pa tudi v tujini«, danes
pa »v organizaciji društev in zvez skupno letuje letno blizu 20.000 otrok« –,
zanimivo pa je tudi to, da so bili organizatorji letovanj v celoti neturistič-
ni oz. neprofitni ponudniki – Društvo prijateljev mladine, taborniki, Rdeči
58 križ, gasilska zveza, sindikati in drugi –, kar govori v prid nekomercialnim
ciljem otroških letovanj, ki jih pri ZPMS zasledujejo. V večini primerov
gre za negospodarske subjekte oz. neprofitne ponudnike, katerih primar-
na dejavnost ni turizem. Običajno so to organizacije z dobro razvito lo-
kalno mrežo in so zato občutljivjše za lokalno problematiko in dejanske
potrebe ljudi. Koristi oz. pomen programov letovanj pa se je skozi čas spre-
minjal in prilagajal specifičnim družbenim razmeram ter potrebam dru-
žin in otrok, ki so iz tega izhajale – »pred 60 leti so imela letovanja v prvi
vrsti izjemen pomen za zdravje – nemalo otrok se je prav na letovanjih pr-
vič do sitega najedlo (večina otrok je bila podhranjenih), mnogi so prvič oku-
sili slanost morja, večina udeležencev letovanja se je naučila plavati«. O ko-
ristih in vsebinah teh programov za otroke lahko sklepamo tudi na osnovi
»15-urinih seminarjev za vodiče [vzgojitelje]«, ki jih je že davnega leta 1954
organizirala ZPMS in so vključevali naslednje vsebine: »namen in vloga
letovanja; psihofizične lastnosti otroka od 6–15 let; higiena na letovanju; ta-
borna tehnika; program dela in dnevni red; igre na letovanju; šport in telo-
vadba; opazovanje narave; stik s prebivalstvom; izleti; kulturno- umetniško
delo na letovanju in zaposlitve ob slabem vremenu«. Razvidno je, da ZPMS
še danes vsebinam letovanj posveča veliko pozornost, saj so usposabljanja
»vzgojiteljev« od samih začetkov organizacije pa do danes ostala stalnica
njihovega delovanja, ki govori o kakovosti teh programov in tudi o njiho-
vi koristi za otroke – tako so npr. v letu 1960 »pripravili celo osemdnevni
seminar za pedagoški kader na letovanjih«, »v letu 2013 pa organizirali dve
usposabljanji za pedagoške vodje letovanj na temo dela z otroki s posebni-
mi potrebami, ravnanja z nasilnimi otroki, zagotavljanjem varnosti na le-
tovanjih, aktivnosti v prostem času, odgovornosti pedagoških vodij …« »Pri-
merne vsebine« programov so se razvijale postopoma in z njimi se je, skozi
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63