Page 112 - Biloslavo, Roberto, in Kljajić-Dervić, Mirela, 2016. Dejavniki uspešnosti managementa znanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 112
Dejavniki uspešnosti managementa znanja: Primer trgovine v državi v razvoju

Nefinančno nagrajevanje
Pri proučevanju nagrajevanja nikakor ne smemo zanemariti nefinančnega
nagrajevanja, ki ima včasih še večjo težo in pozitivni učinek, kot finančno
nagrajevanje. Kadar govorimo o nefinančnih nagradah, se je treba zavedati,
da sta vrsta in obseg njihove uporabe odvisna predvsem od kakovosti ma-
nagementa, načina vodenja in lastnega dela. Nedenarne nagrade in prizna-
nja so lahko učinkovito orodje vodenja, saj lahko z njimi nagradimo takoj
po dosežku. Na tak način je vez med nagrado in vedenjem zaposlenih zelo
jasna. Medtem ko se osnovna plača, nadomestila, dodatki in plačilo po us-
pešnosti vedno dodelujejo v denarju ali vrednostnih papirjih, so lahko na-
grade in ugodnosti tako denarne kot tudi nedenarne oblike (Zupan 2004,
56). Namen nefinančnih nagrad je namreč zgolj v usmerjanju in nagrajeva-
nju razvoja posameznika skozi možnosti in kariero (Lipičnik 1998, 247).
112 Prva oblika nedenarnih nagrad so vse oblike prejemkov v naravi, ki so
lahko različni izdelki ali storitve. Najpogosteje podjetja uporabljajo nas-
lednje nedenarne nagrade (Zupan 2001, 211): zlate ure, zlata pisala, darila
umetniške vrednosti, potovanja, razkošne večerje ali kosila, športne pripo-
močke, knjige … Druga oblika nedenarnih nagrad so nematerialne ugo-
dnosti, kot je npr. višji ugled v podjetju. Zadnja oblika nedenarnih nagrad
pa so nematerialne nagrade, kot so priznanja in nagrade, ki zaposlenim po-
kažejo, da podjetje ceni njihovo delo. Že ustna pohvala, ki sploh nič ne sta-
ne, spodbuja k zadovoljstvu in k boljšem delu. Nedenarne nagrade so za
zaposlene neke vrste nagrada za članstvo in uspešno delo v podjetju, po-
leg tega pa pomembno prispevajo k zadovoljstvu delavcev, vendar pa dol-
goročno mnogo pohval brez učinka pri plači, ne bo naletelo na dober od-
ziv pri delavcih.

Nagrajevanje po uspešnosti
Učinkovit sistem plač mora upoštevati raznolikosti in kompleksnost funk-
cij ter tudi motnje, ki vplivajo na delovanje sistema. Za delodajalca izpol-
njuje nagrajevanje po uspešnosti tri funkcije: psihološko, organizacijsko
in ekonomsko funkcijo. Za delavca pa ima nagrajevanje po uspešnosti dve
funkciji: psihološko in ekonomsko funkcijo.

Nagrajevanje po uspešnosti ima nekaj zahtev, ki jih delodajalec težko
zagotovi, saj sistem zahteva (Pučko in Rozman 1992, 124–39):

− dobro opremljeno računovodsko in finančno službo in s tem višje

stroške poslovanja,

− možnost podcenjevanja kakovosti dela,
− možnost negativnih odnosov med zaposlenimi (ljubosumje),
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117