Page 74 - Biloslavo, Roberto, in Kljajić-Dervić, Mirela, 2016. Dejavniki uspešnosti managementa znanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 74
Dejavniki uspešnosti managementa znanja: Primer trgovine v državi v razvoju

Organizacijska kultura
Ker je organizacijska kultura eden od dejavnikov vpliva na management
znanja, ki ga mnogi avtorji najpogosteje navajajo, bomo tudi mi natančneje
opredelili ta dejavnik. Opredelili bomo torej organizacijsko kulturo in pri-
kazali razloge za povečano zanimanje zanjo, pri tem pa upoštevali poglede
na organizacijsko kulturo, opis sestavin kulture ter vpliv nacionalne kultu-
re na kulturo podjetja.

Opredelitev organizacijske kulture

Da bi organizacija odgovorila modernim zahtevam, spremembam in ne-
predvidljivemu poslovnemu okolju, mora sama postati subjekt sprememb
in jih sama predložiti. Uvajanje koncepta managementa znanja v organiza-
cijo kot enega od načinov injiciranja sprememb znotraj nje zahteva uveljavi-
74 tev osnovne predpostavke: spremembe organizacijske kulture, to je »men-

talnega sklopa« organizacije.
V literaturi ne obstaja enotna definicija organizacijske kulture, saj gre
za relativno abstrakten in hkrati širok koncept, ki opisuje skupna prepriča-
nja in vrednote članov neke organizacije. V strokovni literaturi se je pojem
organizacijske kulture na področju poslovnih ved uveljavil na osnovi empi-
ričnih medkulturnih raziskovanj. S proučevanjem kulture v organizaciji se
ukvarjata sociologija in antropologija. Poleg pojma »organizacijska kultu-
ra« se v literaturi uporabljajo tudi drugi termini: kultura podjetja, korpo-
racijska kultura, podjetniška kultura, kultura organizacije, organizacijska
identiteta ipd. Zelo majhne razlike med vsebinami pojmov dopuščajo mož-
nost, da jih lahko uporabljamo kot sinonime. V tem delu bomo uporabljali
termin »organizacijska kultura«. Ob tem moramo opozoriti na pojem or-
ganizacije, ki ima lahko več pomenov.
Pri pojmu organizacija moramo razlikovati vsaj tri ključne pomene
(Ivanko in Brejc 1995, 17):

− organizacijo dela (ureditev dela),
− organizacijo podjetja (zgradba različnih prvin) in
− organizacijo kot organizacijsko enoto (podjetje, ustanovo, zavod).

V proučevani literaturi se običajno pojem kultura nanaša na organiza-
cijo kot podjetje, ustanovo, organizacijsko enoto, ponekod pa na organiza-
cijo v smislu organiziranosti podjetja.

Koncept organizacijske kulture se je razvil v zadnjih 30 letih. V tem
obdobju je napisano veliko število knjig, člankov in avtorskih besedil na
to temo s ciljem, da se fenomen organizacijske kulture razsvetli, da se spoz-
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79