Page 137 - Faganel, Armand, in Anita Trnavčević, 2016. Diskurz marketizacije javnega visokošolskega izobraževanja skozi časopisne članke. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 137
Študentje 137

konkretna mesečna poraba se giblje od 250 do 350 evrov. Vključeni so stroški
stanovanja (najemnine trenutno nimam, saj si na srečo s fantom deliva sta-
novanje, ki je v lasti njegovih staršev), hrane, prevoza, študijske literature in
drugi manjši izdatki. S svojim študijem sem na splošno zelo zadovoljna, prav
tako nimam nobenih pritožb na celoten visokošolski izobraževalni sistem v
Sloveniji – študentom je večinoma omogočen brezplačni študij, vsakemu sta
na voljo subvencionirana prehrana in možnost dodatnega zaslužka prek štu-
dentskega dela. Slovenski študentje smo v resnici zelo privilegirani, čeprav se
tega nekateri morda ne zavedajo. Poleg študija opravljam študentsko delo, a
zgolj nekajkrat na mesec, saj mi študij rednejšega dela še ne dovoljuje. Delam
kot blagajničarka v trgovini Tuš BTC, kjer sem plačana štiri evre na uro. Po-
leg tega pojem v vokalni skupini Perpetuum Jazzile, kjer pa nihče od pevcev
ni plačan za svoje delo. Fakulteta mi je do zdaj šla zelo na roko, saj mi je dode-
lila status študentke umetnice, je pa včasih težko vse uskladiti. A če sta volja
in energija za delo, potem nič ni nemogoče.

Trezna in realistična pripoved študentke; zaveda se priložnosti, ki so ji
na razpolago, kakor tudi hvaležnosti do vseh, ki ji študij omogočajo. Z de-
narjem, ki ga ima na razpolago ravna odgovorno, je tudi dodatno zaposle-
na, kljub temu pa živi polno študentsko življenje.

Forstnerič (2008) razmišlja o liberalno ekonomskem principu uravna-
vanja visokošolskega prostora ter o odgovornosti:

Ministrstvo tako dodeli vsakemu zavodu 60 odstotkov njegovih sredstev iz
predhodnega leta, preostalih 40 odstotkov pa razdeli med vse zavode gle-
de na število študentskih točk. Vpliv začetne porazdelitve hitro usahne in
sredstva fakultet težijo k porazdelitvi, ki jo določata študentska populacija
in faktorji. Po petih letih upade vpliv začetne porazdelitve na 12 odstotkov,
preostalih 88 odstotkov pa je določenih z gibanjem študentskih parametrov.
Osnovni princip je torej liberalno-ekonomski in sledi nazorom Miltona Fri-
edmana, da se trg samodejno uravnava. V danem primeru naj bi to verjetno
pomenilo, da bodo študenti prenasičenih programov sčasoma uvideli, da je
konkurenca prevelika in je trg dela zasičen, zato se bodo usmerili drugam. A
pogosto ugotovijo to šele po diplomi, ko je za drugačne odločitve že (pre)
pozno. Ne moremo se znebiti občutka, da polagamo državno strategijo ra-
zvoja visokega šolstva (in zato gospodarstva, znanosti, umetnosti) v roke ma-
turantov.

Včasih res preveč pričakujemo od študentov ter njihovih staršev. Tež-
ko je napovedovati, kakšne bodo razmere na trgu dela čez desetletje, zato
ne moremo pričakovati, da se bodo odločali za izbiro študija na podlagi tre-
nutnega povpraševanja in razmer. Res je tudi, da se trg težko sam uravnava,
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142