Page 60 - Faganel, Armand, in Anita Trnavčević, 2016. Diskurz marketizacije javnega visokošolskega izobraževanja skozi časopisne članke. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 60
Diskurz marketizacije javnega visokošolskega izobraževanja skozi časopisne članke

rejeno srednjo šolo. V vseh državah ženske zaslužijo manj kot moški in raz-
like se s stopnjo izobrazbe ne zmanjšujejo. Kakšna so ta razmerja v Sloveni-
ji, avtorji študije zaradi pomanjkljivih podatkov niso celovito predstavili. So
pa ugotovili, da se izdatki, ki jih ima Slovenija z višješolskim izobraževanjem
žensk, v povprečju povrnejo v približno šestkratni meri, med drugim zaradi
plačevanja višjih davkov in manjših potreb po socialnih transferjih, če seveda
uspešno dokonča šolanje. Investicija v višješolsko izobrazbo moškega pa se
naši državi povrne celo sedemkrat.

Po utemeljevanju koristnosti visokošolske izobrazbe za slovensko
družbo (in to celo s pomočjo podatkov iz študije organizacije, ki združu-
je najbogatejše države sveta), se kaže vztrajanje na pozicijah, ki zmanjšuje-
jo pomen javnega visokošolskega izobraževanja vsaj kot nesmotrno. Po tej
argumentaciji si torej minister in vlada prizadevata za zniževanje sloven-
60 skega BDP, kar bi lahko ob izdatnem pretiravanju interpretirali kot vele-

izdajo. Ali pa kot željo, da postane visokošolsko izobraževanje, ki je sedaj
brezplačno, spet zaželeno blago in bodo posamezniki pripravljeni zanj pla-
čevati. Slovenija ima res unikatno rešitev financiranja zasebnega visokega
šolstva iz javnih sredstev. To se dogaja ob istočasnem zniževanju visokošol-
skega proračuna, torej gre to ob pospešenem ustanavljanju zasebnih fakul-
tet in univerz, predvsem na račun javnega visokega šolstva. Argument je
povečevanje konkurence in dviganje kakovosti. Kot smo videli že v pregle-
du literature, pa ne obstajajo študije, ki bi omenjeni tezi dokazovale. Zakaj
se torej država odpoveduje vlaganjem v javno visoko šolstvo, če ima od tega
samo koristi? Anomalije, ki se pojavljajo v zvezi s fiktivnimi vpisi in podalj-
ševanjem absolventskega staža, bi se dalo odpraviti tudi drugače in bi bila
učinkovitost vloženega financiranja še večja.
Vehovar (2011) meni, da so mladi v Sloveniji luzerji procesa tranzicije:

Danes velja, da imamo v RS največji delež mladih med državami članicami
EU, ki so udeleženi v procesu izobraževanja na vseh stopnjah, obenem pa
tudi največji delež mladih, ki študirajo. Zato diploma v RS pomeni iz dne-
va v dan manj in še zdaleč ne zagotavlja zaposlitvene in preživetvene varnosti.
Na žalost odprtost izobraževalnega sistema ni usklajena s potrebami gospo-
darstva in presega razvojno stopnjo, ki jo je dosegla RS. Upravičen je sklep,
da pomeni visokošolsko izobraževanje v RS predvsem mehanizem, ki umir-
ja mlajše prebivalstvo, ki je zaradi študija izločeno iz statistik brezposlenosti.
Visokošolski izobraževalni sistem v RS ima tako predvsem socialno in poli-
tično funkcijo, nikakor pa ne ekonomske.

Ob vprašanjih javno ali zasebno visoko šolstvo se seveda zastavi tudi
vprašanje upravičencev, odjemalcev storitev visokega šolstva. Vehovar se
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65