Page 34 - Mevlja, Bojan, in Kavčič, Klemen, 2016. Vpliv deležnikov na razvoj nevladnih izobraževalnih organizacij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 34
2 Nevladne organizacije

žavah (npr. gradbeništvo (5,1  bdp), finančno posredništvo (5,6 
bdp). Na nekaterih področjih, kot so socialne storitve, zdravstvo in
šport ter rekreacija, je prispevek nevladnega sektorja v b dp veliko
večji. V Belgiji, na primer, nevladne organizacije predstavljajo 42 
dodane vrednosti na področju zdravstva in 66  dodane vrednosti
na področju socialnih storitev. Zanimivo je, da kar četrtino dodane
vrednosti, ki jo prinaša nevladni sektor, izhaja iz dela prostovoljcev,
kar poudarja ključni pomen za zajemanje prostovoljnega dela v go-
spodarske statistike. Izkazalo se je, da so nevladne organizacije tudi
zelo dinamičen del gospodarstva. Tako npr. v petih državah (Belgija,
Kanada, Češka, Japonska in Združene države Amerike), izračuni ka-
žejo, da prispevek nevladnih organizacij v b dp raste po povprečni
stopnji, ki je dvakrat višja stopnji rasti bdp teh držav v zadnjih letih.

Salamon in Anheier (1996, 5) menita, da je obseg in pomen ne-
vladnega sektorja mogoče meriti z različnimi kazalniki glede na to,
kateremu v raziskavi damo večji pomen. Predvsem so to: število or-
ganizacij, število storitev, ki jih opravijo nevladne organizacije, šte-
vilo uporabnikov, katerim so storitve neprofitnih organizacij name-
njene, število članov v teh organizacijah, število zaposlenih, število
prostovoljcev ter obseg finančnih sredstev, s katerim razpolagajo ne-
vladne organizacije.

Tudi v Sloveniji so nekateri kazalniki na področju nevladnega sek-
torja bolj spodbudni od drugih. Vse te značilnosti oz. posebnosti
nvo v Sloveniji so podrobneje opisane v naslednjem poglavju.

2.6 Nevladne organizacije v Sloveniji
Forbici et al. (2010, 6) pišejo, da nevladno organizacijo lahko na la-
stno pobudo ustanovi vsak izmed nas. V vseh pogledih delujejo ne-
odvisno od države in imajo nekaj temeljnih značilnosti. So neprofi-
tne, večinoma prostovoljne in prav vse morajo imeti obliko pravne
osebe. V Sloveniji so to prvenstveno društva, ustanove in (zasebni)
zavodi.

Organiziranost nevladnih organizacij v Sloveniji danes lahko raz-
delimo po treh merilih oz. kriterijih (Forbici et al. 2010, 9):

• Vsebinski kriterij, kjer ločimo vsebinske povezave, ki združu-
jejo organizacije z istega ali zelo podobnega področja delovanja,

32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39