Page 31 - Mevlja, Bojan, in Kavčič, Klemen, 2016. Vpliv deležnikov na razvoj nevladnih izobraževalnih organizacij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 31
Nevladne organizacije v Evropi in svetu 2.5

sti, ki pogojujejo izdatke za družbeno blaginjo, velikost neprofitnega
sektorja oz. umeščenosti civilne družbe in skupnosti v odnosu do
trga in države v različnih sistemih blaginje. Tako razlikujejo med li-
beralnim, konservativno-korporativističnim, socialdemokratskim,
latinsko-rimskim in komunističnimtipom sistemov blaginje.

V liberalnem sistemu je poudarjena vloga trga, kjer nastopajo za-
sebne profitne organizacije skupaj z zasebnimi zavarovalnimi she-
mami. Ta je značilen za zda, Avstralijo in Veliko Britanijo, kjer na-
stopajo nevladne organizacije kot producentke kolektivnih dobrin
in storitev za prodajo na kvazi trgih.

V konservativno-korporativističnem sistemu je odgovornost dr-
žave za socialno varnost in blaginjo državljanov na drugem mestu.
Uveljavil se je pretežno v srednji Evropi (Nemčija, Avstrija, Francija,
Belgija, Nizozemska), kjer so nevladne organizacije dobro razvite,
saj nastopajo kot producentke javnih dobrin in storitev za državo.

V socialdemokratskem sistemu, ki je značilen predvsem za skan-
dinavske države, je odgovornost države za socialno varnost in bla-
ginjo na prvem mestu. Nevladne organizacije v hierarhiji sfer zase-
dajo zadnje mesto in so predvsem zastopnice tistih skupin, katerih
potrebe ostajajo nezadovoljne.

Načelo subsidiarnosti je značilno za latinsko-rimske sisteme, ki
prevladujejo v sredozemskih državah (Italija, Španija in Portugal-
ska). Ključno vlogo pri zagotavljanju socialne varnosti in blaginje
znotraj tega sistema imajo neformalne socialne mreže, ki so ustano-
vljene oz. so pod pokroviteljstvom Katoliške cerkve. Nevladne orga-
nizacije nastopajo kot porok legitimitete Katoliške cerkve.

Komunistični oz. socialistični tip sistema blaginje je značilen
predvsem za nekdanje socialistične družbe, v katerih je komuni-
stična oblast uporabljala državni aparat za nadziranje vseh področij
družbenega življenja socialistične države. Zato je bila samoorganiza-
cija državljanov omejena in vloga cerkve marginalizirana. Nevladne
organizacije v tem sistemu delujejo predvsem kot podpornice nefor-
malnih socialnih mrež.

Podobno ugotavlja tudi Svetlik (1992), ko pravi, da je razlog za
slabo razvit neprofitni sektor v južni in vzhodni Evropi vrzel med
državo in civilno družbo. Država pogosto prevzema vlogo nadzora

29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36